خداوند سبحان هیچ کس را به چیزى چون این قرآن اندرز نداده است. - امام علی (ع)

قرآن
قرآن، آبشاری نورانی از بلندای آسمان بر زمین است. قرآن، نسیم کوی جانان و شمیم عطر رحمان است. قرآن روشنگر راه سعادت و خورشید همواره فروزان است.
امیرالمومنان علی (ع) ذز بخشی از خطبه 18 نهج البلاغه در پنج جمله ی کوتاه پرمعنا، حقایق ارزنده ای را درباره قرآن بیان کرده و می فرماید؛ " قرآن ظاهرش بسیار زیباست" و این از فصاحت و بلاغت قرآن حکایت دارد. الفاظ قرآن کریم بسیار موزون، تعبیراتش بسیار حساب شده، آهنگین و بی ملال است. دریایی است بیکران و هر وارد شونده ای برآن، از مقصد دور نمی ماند.
ایشان در توصیف دوم می فرماید؛ " و باطنش عمیق و ناپیداست".


در واقع پرداختن به زیبایی های ظاهر، انسان را از عمق معنا دور می سازد، همانگونه که پرداختن به معنای عمیق و به تعبیر دیگر ادای حق معنا، آدمی را در انتخاب الفاظ زیبا در تنگنا قرار می دهد. نهایت قدرت لازم است که میان آن دو جمع و حق معنا را در قالب زیباترین الفاظ ارائه کند.
البته این حقیقت در قرآن مجید به روشنی هویداست. الفاظش فوق العاده زیبا، آراسته و روح پرور، جذاب و دلپذیر و باطنش بسیار عمیق و پر محتواست. ژرفای قرآن آن گونه است که هرچه در آن غور کنند، به منتها و گوهرهای ناب آن دست نمی یابند؛ زیرا کلام وحی، صادر از ذات بی انتهاست.


حضرت علی (ع) در توصیف سوم و چهارم می فرماید؛ " نکته های شگفت آور قرآن هرگز فانی نمی شوند و اسرار نهفته آن هرگز پایان نمی پذیرد". معنای جمله اول اشاره به جاودانگی و ابدی بودن شگفتی ها و زیبایی های قرآن دارد که هیچ گاه گرد و غبار کهنگی برآن نمی نشیند. جمله دوم هم به اسرار نهفته در قرآن اشاره می کند که با گذشت زمان،؛ هر روز اسرار تازه ای از آن آشکار می شود. کشفی بعد کشف، بطنی بعد بطن و لایه ای فوق لایه ....
ایشان در پنجمین و آخرین توصیف می فرماید؛ "تاریکی جز در پرتو نور قرآن برطرف نخواهد شد".
نه تنها ظلمت جهل، تاریکی، کفر، بی ایمانی و بی تقوایی، بلکه تاریکی ها در صحنه های زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز بدون تعلیمات قرآن از میان نخواهد رفت.


دنیای امروز از نظر صنایع و فن آوری های نوین پیشرفت های فوق العاده ای داشته است. با وجود این، انواع ظلمت ها بر جوامع بشری سایه افکنده و جنگ و خونریزی ها، ظلم و بی عدالتی ها، فقر و بدبختی ها و از همه مهم تر ناآرامی درونی، بیشتر انسان ها و نقاط دنیا را فراگرفته است. بی شک وقوع این پیشامدها نتیجه ی مستقیم ضعف ایمان و تقوا، فقر اخلاقی و معنوی است که بهترین راه درمان آن پناه بردن به قرآن مجید است.

 

 

تدبر در قرآن

أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدَواْ فِیهِ اخْتِلَفاً کَثِیراً (نساء آیه 82)
"چرا در معانى قرآن تدّبر نمى‏کنند؟ در حالى که اگر این قرآن، از طرف غیر خدا بود قطعاً اختلاف‏هاى بسیارى در آن مى‏یافتند."
جایگاه محوری قرآن کریم در منظومه فکری اسلام و ویژگی های منحصر به فرد آن، منجر شده تا خداوند متعال نسبت به تدبر در این کتاب الهی و بهره مندی از اصول و آموزه های آن به مثابه راهنمای جاودانی، به کرات توصیه نموده باشد. در واقع قرآن کریم در کلام الهی به اوصافی شناسانده شده که حکایت از حیات و تاثیر گذاری مستمر آن در ورای تمامی زمان ها و مکان ها دارد؛ اوصافی چون "هدایت گری و بشارت دهندگی" ( إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ یَهْدِى لِلَّتِى هِىَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّلِحَتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کَبِیراً - سوره اِسراء آیه 9)، "صدور حکمت" (وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ‏ - سوره یس آیه 2)، "دارای کرامت" (إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ - سوره واقعه آیه 77) و مواردی از این قبیل که در مجموع دلالت بر ضرورت مراجعه مستمر به این کتاب الهی و بهره مندی از آن برای فهم معنای زندگی، فلسفه حیات و نحوه اداره امور دارد. به همین خاطر که خداوند متعال "قرآن کریم" را از بین این حدیث جامع معرفی نموده و تصریح دارد که "وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِى هَذَا الْقُرْءَانِ لِلنَّاسِ مِن کُلِّ مَثَلٍ وَکَانَ الْإِنْسَنُ أَکْثَرَ شَىْ‏ءٍ جَدَلاً" (سوره کهف آیه 54). این خطالب عمومی به انسان دلالت بر آن دارد که " قرآن کریم" برای تمامی صاحبان عقول سلیم می تواندراهنما باشد و قرآن از این منظر "هادی" و "روشن گر" است. این معنا آن زمان آشناتر می گردد که بدانیم خداوند متعال سلامت معنا و صیانت متن از هرگونه انحرافی را در طول زمان منتفی ساخته و در تمامی اعصار متنی معتبر و مستند را در اختیار انسان قرار می دهد که می تواند بدان اتکا نماید؛ چنان که فرموده است؛ إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ (سوره حجر آیه 9).

 

قران پژوهی و ضرورت آن[1]
از توصیه های اکید مقام معظم رهبری، انجام پژوهش های قرآنی در زمینه علوم انسانی و پایه گذاری این علوم بر مبانی قرآنی است. از آنجا که قرآن کتاب هدایت انسان است، او را از جهات مختلف مورد توجه قرار داده است. بنابراین توجه به آموزه های قرآنی و ابتناء نظریه های مربوط به علوم انسانی بر قرآن نه تنها ممکن بلکه بسیار ضروری می باشد. ایشان در دیدار با بانوان قرآن پژوه کشور می فرمایند: « این علوم انسانی را ما به صورت ترجمه ای، بدون اینکه هیچگونه فکر تحقیقی اسلامی را اجازه بدهیم در آن راه پیدا کند، می آوریم تو دانشگاه های خودمان و در بخشهای مختلف اینها را تعلیم می دهیم؛ در حالی که ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد. یکی از بخشهای مهم پژوهش قرآنی این است. باید در زمینه های گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در قرآن کریم جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسی و مهمی است. اگر این شد، آن وقت متفکرین و پژوهندگان و صاحبنظران در علوم مختلف انسانی می توانند بر این پایه و اساس بناهای رفیعی را بنا کنند. البته آن وقت می توانند از پیشرفتهای دیگران، غربی ها و کسانی که در علوم انسانی پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا باید مبنای قرآنی باشد.
 


براساس این سخن استفاده از نظریات دیگران متوقف بر این است که پیش از آن پژوهش های قرآنی صورت گرفته باشد و نظر قرآن اخذ شده باشد. این تأکید گاهی به شکل عمومی تر و با نگاه به آموزه های اسلامی از سوی معظم له صورت گرفته است: «ما در زمینة علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. مواد و مفاهیم اساسی ای هم که بر اساس آن می توان حقوق، اقتصاد، سیاست و سایر بخش های اساسی علوم انسانی را شکل داد و تولید و فراوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.»[2]
 


انجام چنین کار بزرگی یعنی تولید علم و نظریه پردازی علمی متناسب با نیازها و فرهنگ ایرانی و اسلامی باید توسط پژوهشگران ایرانی انجام شود و طبیعتاً نمی توان انتظار داشت فلان پژوهشگر خارجی بیاید و این کار را برای ما انجام دهد. مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه پژوهشگران ایرانی بهره کافی هوش را دارند و می توانند چنین کاری انجام دهند. می فرمایند: « عقب ماندگی ما از دنیای پیشرفتة از لحاظ علمی، عقب ماندگی زیاد و قابل توجهی است؛ این را می دانیم، این را می فهمیم و از او رنج می بریم. علت هم این است که ملت ما یک ملت دارای هوشِ زیر متوسط نیست که بگوید حالا حقم است. ملت ما ملتی است که دارای هوش بالای متوسط جهانی است؛ این حرفی است که ثابت شده؛ همه می گویند. خیلی ها ذکر می کنند، می گویند، آثارش هم مشاهده می شود.»[3]
 


ایشان با تأکید بر استفاده از نیروهای جوان می فرمایند: « امروز خوشبختانه ما دانشمندان جوانِ مؤمن و تحصیل کرده های باایمان داریم که می توانند یک حرکت علمی فراگیر و به معنای واقعی کلمه، در عرصة علوم انسانی به وجود آورند؛ از اینها باید استفاده بشود.» [4]
 


با این مبنا و با عنایت به سفارش های بیان شده از سوی رسول خدا و ائمه معصومین  و همچنین رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت تمسک به قرآن کریم و اهل بیت و ضرورت مطالعات قرآنی با استفاده از روش های میان رشته ای متناسب با نیازها و مسائل هر دوره ای، تیم اجرایی قران پژوهی متفکران نوین مالی در جهت توسعه مطالعات قرآنی و تلاش برای حاکمیت فرهنگ قرآنی در پرورش نیروی انسانی، تربیت مدیران، افزایش سوادمالی و سواد رسانه ای  خانواده  بطور جدی از ماه رمضان سال 1394 این مهم را در برنامه خود قرار داد و وب سایت حاضر نتیجه تلاش تیم تا کنون میباشد.
از انجا که این مسولیت خطیر بعهده همه است, تیم اجرایی  آمادگی خود را جهت دریافت آثار پژوهشی قران پژوهان در زمینه های تخصصی این سایت در قسمتهای مختلف وب سایت از جمله دیدگاه کاربران در مقالات سایت , ارسال مقاله و تالارهای گفتگو  اعلام می دارد.
 امید انکه به این وسیله در توسعه آموزه های قرآنی با بهره مندی از راه نمای ارایه شده از معصومین (ع)، در سطح جامعه علمی توفیقی کسب نماییم. در این صورت رحمت قرآنی مشمول حال تیم متفکران نوین مالی اعم از  تیم اجرای, قران پژوهان و خوانندگان خواهد بود و این وعده حق الهی است؛ آنجا که می فرماید؛ " وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ " (سوره اِسراء آیه 82). 

 

منابع:

1- بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از بانوان قرآن پژوه کشور، 28/7/88.

2- بخشی از سخنان مقام معطم رهبری در دیدار با جمعی از استادان دانشگاه های سراسر کشور، 8/8/82

3-بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت ، 24/9/87

4- بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق(علیه السّلام)

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative