بهترین شما کسیست که قرآن را بیاموزد و آموزش دهد. - رسول اکرم (ص)

دیدار رهبر معظم انقلاب با بانوان قرآن پژوه

قرآن ، معجزه بزرگ و جاوید حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام و منشور هدایت بشر به سوی سعادت و بهروزی است.

رسول گرامی اسلام و دیگر بزرگان دین ، درمورد اهمیت قرآن و ضرورت بهره گیری از آموزه های آن ، نکات زیادی را مطرح کرده اند . حضرت محمد (ص ) می فرماید : " کتاب خدا ( قرآن ) ، صادق ترین گفتار و رساترین موعظه و بهترین داستان ها است . " امروزه لزوم عمل به تعالیم راهگشای قرآن ، بیش از هر زمان دیگر احساس می شود . اما قبل از هرچیز ، باید قرآن را شناخت و در آن تدبر و تفکر کرد.

آیت ا... خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ، از شخصیت های اسلامی است که با قرآن مانوس است و بر علوم مختلف قرآنی تسلط دارد . ایشان در مناسبت های مختلف ، رهنمودهای ارزشمندی را درخصوص نشر و گسترش معارف قرآنی ارائه داده است . چندی پیش جمعی از بانوان قرآن پژوه ایرانی به حضور رهبر معظم انقلاب رسیدند . این دیدار فرصتی فراهم کرد تا ایشان نکاتی را درباره تحقیق و پژوهش در قرآن ، یادآور شود .

رهبر انقلاب اسلامی قبل از هرچیز ، حضور زنان ایرانی در عرصه های مختلف پژوهشی بویژه قرآن پژوهی را مبارک خواند و فرمود : " بانوان کشور ما در همه عرصه های علمی حضور دارند ، آن هم حضور فعال و تحسین برانگیز و بخصوص حضور در فعالیتهای قرآنی ، که بسیار ارزشمند است".

آیت ا... خامنه ای همواره تاکید می کند که برای انجام هرگونه فعالیت قرآنی ، باید با این کتاب حیات بخش ، مانوس شد. ایشان می فرماید : " انس با قرآن ، نعمت بزرگی است و هرکس از این نعمت برخوردار باشد ، بسیاری از نعمتهای معنوی نصیبش می شود که دیگران از آن محرومند".

رهبر معظم انقلاب ، در دیدار بانوان قرآن پژوه ، در توضیح این مساله فرمود : " ( در پژوهش های قرآنی ) انس با خود قرآن لازم است . یعنی پژوهنده قرآنی باید با مجموع قرآن مانوس باشد . تلاوت قرآن ، دوباره و سه باره خواندن آن و تدبر در قرآن ، کمک می کند به اینکه ما وقتی در یک موضوع خاصی در قرآن دنبال حقایق می گردیم ، درباره آن موضوع به نتیجه ای برسیم . پس انس با قرآن لازم است" . رهبر انقلاب اسلامی ایران ، مراحل انس با قرآن را فراگیری ، تلاوت صحیح ، فهم معانی ، حفظ و تدبر در قرآن ، می داند

بی شک ، تفکر و تدبر در قرآن ، مرحله ای مهم در کار هر پژوهنده قرآنی است . اما قرآن این کار را مختص محققان نمی داند ، بلکه از همگان می خواهد تا در آیه های قرآن و همه آفریده های خداوند ، تفکر کنند . در سوره ص آیه 29 می خوانیم : " (قرآن) کتابی است پربرکت که بر تو ( پیامبر ) نازل کردیم تا در آیاتش تدبر کنند و خردمندان از آن پند گیرند" .  به لحاظ اهمیت تدبر در قرآن ، آیت ا... خامنه ای نیز بر آن تکیه می کند و اصولا ً قرآن را برای اندیشیدن و فهمیدن می داند . ایشان می فرماید : " وقتی قرآن را فهمیدید ، می توانید تدبر کنید و در کلمات آن بیندیشید . با همین نگاه ، یک دنیا معرفت و بصیرت نصیب شما می شود".

از دیگر نکاتی که رهبر معظم انقلاب برای استفاده بیشتر از قرآن ضروری می داند ، تزکیه و پاکی دل است . ایشان در سخنرانی خود در جمع بانوان قرآن پژوه فرمود : " فردی که می خواهد در مسیر فعالیت های قرآنی حرکت کند ، باید دل را برای مواجهه با حقیقت ناب قرآن آماده سازد ، یعنی پاکیزگی دل / اگر دل پاک و آماده پذیرش حق و حقیقت نباشد ، هنگامی که با قرآن مواجه شود ، از قرآن استفاده ( مطلوب ) نخواهد کرد . " ایشان در سخن دیگری این واقعیت را چنین تبیین می کند : " با قرآن باید مثل آینه مواجه شد ، پاکیزه و براق و بی زنگار ، تا در دل ما منعکس شود . قرآن باید در جان ما انعکاس بیابد ... این برای کسانی است که دلشان را مصفا و نفس خود را پاکیزه کنند و با ایمان و باور ، با قرآن مواجه شوند".

در این راستا ، رهبر معظم انقلاب ، بیماری های اخلاقی چون حسد ، حرص ، دنیا طلبی و کتمان حق را مانع از استفاده درست از اقیانوس بیکران قرآن می داند.

کسی که قصد تحقیق در معارف قرآنی را دارد ، باید از لوازم و مقدمات آن نیز برخوردار باشد . به تعبیر آیت ا... خامنه ای : " انسان باید مقدمات و مبادی فهم قرآن را بداند . ازجمله آنها همین آشنایی با زبان ، نکات و دقایق آن ، آشنایی با بعضی از مبانی اصول فقه ، و همچنین آشنایی با روایاتی که در ذیل قرآن آمده است ، اینها همه در پژوهشهای قرآنی مؤثر است" .  رهبر انقلاب اسلامی ، یادآور شدند که اندیشمندان بزرگ اسلامی ، کتاب های فراوانی درباره قرآن نگاشته اند و دهها تفسیر ارزشمند درمورد آیات نورانی قرآن به رشته تحریر درآمده است که توجه به این آثار می تواند برای همه مردم ، بویژه قرآن پژوهان مفید و موثر باشد.

یکی از مسائل مهمی که همواره مورد تاکید جدی آیت ا... خامنه ای است ، عمل به آموزه ها و معارف قرآن کریم است . چراکه این امر می تواند گره گشای بسیاری از معضلات فردی و اجتماعی مسلمانان باشد و سعادت اخروی را برای آنان به ارمغان آورد . رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود فرمود : " با قرآن باید عجین شد . مفاهیم قرآنی ، مفاهیمی برای زندگی است ، فقط معلومات نیست . گاهی انسان معلومات قرآنیش خوب است ، اما در زندگی او ، از قرآن هیچ اثری دیده نمی شود . ما باید تلاشمان این باشد که قرآن در زندگی ما تجسم پیدا کند . همانطور که یکی از زوجات مکرمه پیامبر اکرم ، درباره اخلاق آن حضرت گفت که : کان خلقه القرآن ، اخلاق او قرآن بود ، یعنی او قرآن مجسم بود . این باید در جامعه ما تحقق پیدا کند".

رهبر معظم انقلاب در توصیه ای دیگر می فرماید : " قرآن مثل یک کتاب معمولی نیست که آدم یک بار آن را بخواند ، بعد ببندد و کنار بگذارد . نه ( قرآن ) مثل آب آشامیدنی ، حیات بخش است ، همیشه مورد نیاز است ، تاثیر آن تدریجی و در طول زمان است ، نهایت ندارد . هدایت قرآن ، پایان ناپذیر است ، هرچه شما از قرآن فرا بگیرید ، باز بابهای دیگری هست که باید گشوده شود ، مجهولات دیگری نیز هست که باید معلوم شود ، قرآن اینجوری است" . به همین دلیل ، قرآن معجزه بزرگ و جاویدان حضرت محمد (ص) نام گرفته و برای همیشه تازه و پاسخگوی نیازهای جامعه بشری است.

منبع خبر: سایت قران و عترت
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative