هرگاه نیّت‏ها فاسد باشد، برکت از میان می ‏رود. - امام علی (ع)

خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: «اِنَّ اللهَ اشْتَرَی مِنَ الْمؤْمِنینَ اَنْفُسَهُمْ وَ اَمْوَالَهُمْ بِاَنَّ لَهُمُ الْجَنَّه ...» خداوند از مومنین جانها و اموالشان را خریداری نمود به اینکه بهشت را برای ایشان قرار دهد ...

 
 

 

یکی از ضروری‌ترین اسباب و لوازم برقراری پیوند با حضرت صاحب‌الامر عجل الله تعالی فرجه‌الشریف، بیعت با آن بزرگوار و تجدید بیعت بعد از هر نماز از فرائض پنجگانهی روزانه در هر روز و علی‌الخصوص روز جمعه، اعیاد دینی و ... می‌باشد.

بیعت به معنی و مفهوم حقیقی، اعتقادی و عملی که باعث می‌گردد یک شیعه منتظر تمام وجود و اختیار و اعتقادش را خالصانه در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم مولای منصوب از جانب خدا و معرفی شده از جانب رسول خدا ‌نماید. در زیارتی که هر روز بعد از نماز صبح، مولای بزرگوار و غریبمان، حضرت صاحب‌الامر عجل الله تعالی فرجه‌الشریف را به آن زیارت می‌نمائیم، آمده است: «اللّهمَّ اِنِّی اُجَدِّدُ لَهُ فِی هَذَا الْیَوْمِ وَ فِی کُلِّ یَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْدً وَ بَیْعَهً فِی رَقَبَتِی ...» پروردگارا، من امروز و تمام روزها، عهد و عقد بیعتی که از آن حضرت در گردن دارم، تجدید می‌کنم.

یک شیعه منتظِر ملتزم ‌شود و عهد و پیمان محکم و استوار می‌بندد که با نثار جان و مال خود مولای خویش را یاری نماید و در این راه کوتاهی و دریغ نورزد. بیعت به این معنی در دعای عهد که خواندن آن در بامداد هر روز تأکید شده است، به شکلی بسیار وسیع و گسترده بیان شده و حتّی از تجدید عهد و پیمان و انعقاد آن به شکلی ناگسستنی در هر روز سخن به میان آورده است. 

«... اللّهمَّ اِنِّی اُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَهِ یَوْمِِی هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ اَیَّامِی عَهْداً وَ عَقْدً وَ بَیْعَهً لَهُ فِی عُنُقِی لَا اَحُولُ عَنْهَا وَ لَا اَزُولُ اَبَداً...»

پروردگارا، من در صبح همین روز و تمام روزهای زندگی خویش، عهد و عقد بیعتی را که بر گردن من است، با او تجدید می‌کنم که هرگز از این عهد و بیعت برنگردم و تا ابد بر آن ثابت قدم باشم.

در این دعا که خواندن آن حداقل برای چهل صبح متوالی به شدت تأکید شده است، وظائف و شروطی برای شیعه منتظِر در جهت عقد و جاری شدن بیعت لحاظ شده است که یاری و اعانت آن بزرگوار و سرعت عمل در برآورشده نمودن خواسته‌های ایشان و امتثال اوامر و حمایت از شخص شریف آن امام همام و سبقت و پیشی گرفتن در محبت و ارادت نسبت به آن خلیفه خدا و باقی مانده از اولیاء عظام و در نهایت شهید شدن در مقابل دیدگان و جان نثاری در راه تشکیل دولت کریمه اهل بیت، از آن جمله است.

 

منبع:

 

گردآورنده:

تیم متفکران نوین مالی

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative