بر شما باد رجوع به کتاب خدا (قرآن) ... کسى که به آن عمل کند از همه پیشى مى گیرد. - امام علی (ع)

پس از آشنایی با اسلوب های تفسیری، لازم است به جایگاه روش های تفسیری نیز توجه گردد. روش های تفسیری، برخلاف اسلوب های تفسیری، که در جهت تعیین شکل و صورت تفسیر گام بر می داشتند، درصدد تأمین محتو ای هماهنگ، سازگار و منطقی تفسیر هستند.

 
 

 

یکی از روش های تفسیری، «روش علمی» است. بررسی اجمالی این رو ش، برای تعیین، جایگاه و اهمیت روش تفسیری موضوعی - علمی، زمینه مناسبی را فراهم می آورد. تفسیر علمی، شیوه ای است که در آن آیات بر اساس داده های علمی تبیین می شوند، همان گونه که در تفسیر روایی، در پرتو روایات و در تفسیر عقلی، بر مبنای مقدمات عقلی مورد تفسیر قرار می گیرند.

 

با توجه به آن چه گذشت، روی آوردن جدی به گرایش علمی در تفسیر قرآن، از ویژگی های قرن چهاردهم است. البته «روش علمی» در تفسیر قرآن در سه سطح مطرح شده است: «استخدام علوم جهت اثبات اعجاز قرآن کریم» (22، ص:38-41؛ 75، ج8، ص:435؛ 7، ص:468)، «تطبیق آیات قرآن با علوم (تحمیل علوم بر ظواهر قرآنی)» و «استخراج علوم از ظواهر قرآن».

 

در سطح اول و دوم،«صحت احکام علوم تجربی» به عنوان پیش فرض اتخاذ شده است؛  تنها تفاوت این دو در این است که اولی احکام قطعی - کشفیات قطعی- علوم را گرفته و به قرآن نسبت می دهد و دومی هر نظریه علمی را (اثبات شده یا نشده ).

دیدگاه سوم نیز همانند دو دیدگاه اول، متکی بر پیش فرض صحت احکام علوم تجربی می باشد، با این تفاوت که در مسأله جامعیت قرآن کریم نیز مبتلا به دیدگاه حداکثری بوده، به همین خاطر مجرای تأویل غیر معتبر را بر خود باز کرده است.

 

 

اما آن چه در این جا از «روش علمی تفسیر قرآن» مراد می باشد، غیر از سه مورد فوق است «مطالعه نظریه های علمی جهت آشنایی با موضوعات مورد نظر آن ها»، برخورد  دیگری با روش علمی تفسیر است.

از این مسیر، به تحلیل های علمی فقط از جهت ارائه عناصر اصلی موضوعات اعتم اد گردیده و پیرامون احکامی که علم در باره آن ها مطرح می نماید، با تردید نگریسته می شود.

 

منبع

علم و دین در پرتو روش تفسیر موضوعی  علمی قرآن کریم(کاربرد آن در اقتصاد)-دکتر علی اصغر هادو ینیا

 

 

 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث اهمیت و ویژگی تفسیر موضوعی_علمی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative