راست ترین سخن، رساترین پند و زیباترین حکایت، کتاب خدا (قرآن) است. - پیامبر (ص)

دومین کلید تفسیر، طرح سوال است. قرآن همانطور که کتابی پراکنده بود، کتابی مجمل هم هست. که فقط برای یک دسته گسترده می شود.«نُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ؛ یعلمون؛یَعْقِلُونَ» که تفکر به شناخت و سنجش، آیه ها گسترده میشوند و باز می گردند.

 

 
 

این تفکر به دو گونه می شود:


الف_ تفکر در سوره ها، و زمینه ها، و ارتباط آیه ها با یکدیگر، و ارتباط یک آیه با اجزای خودش.

 

ب_ سیر فکری انسان که در نظام تربیتی انسان، از آن گفت و گو کردیم.


برای رسیدن به آن تفکر در قرآن، و به خاطر به جریان انداختن فکر، می توان از طرح سوال استفاده کرد.


چه دربرابر اصل سوره که در سوره با چه کسانی روبرو هستیم. با چه خصوصیات و چه روح هایی؟ و خودمان با این روحیه ها چگونه کنار می آییم و خداوند چگونه کنار آمده؟ ما خود با این ها چگونه چگونه شروع می کنیم؟ و خدا چگونه شروع کرده است؟


چه در برابر زمینه آیه ها و چه در برابر رابطه ی آیه ها با یکدیگر که چه شد آیه از این موضوع، به این مرحله رسیده و چرا به این گونه دنبال کرد و حتی به افاء نتیجه از آن سخن گفت.


و چه در برابر آیه ها  این آیه چرا اینگونه شروع شده و چرا با این کلمه و یا این خطاب و با این التفات؟ و این مسأله بر این اساس استوار می شود که تنظیم قرآن از رسول بوده و از زمان او بود که سوره ها و آیه ها را تنظیم میکرد و دستور می داد که چگونه آن را قرار بدهند و این، به دلیل روایاتی است که در تاریخ آمده و بر اساس توجه و آگاهی و دیدی است که رسول نسبت به آینده داشته، و بر اساس اهتمام و علاقه ای است که به این معجزه ی بزرگ و این کتاب هدایت داشته.

 

آیا دیگرانی که پس از رسول به این کار دست زدند و قرآن را جمع آوری می کردند، از آگاهی و دل سوزی بیشتری برخوردار بودند؟ و یا صلاحیت زیادتری داشتند و یا ضرورت ها را عمیق تر لمس می نمودند؟

 

این توجه و آگاهی و این دلسوزی و اهتمام، و از این گذشته، آن نقل های تاریخی، همه نمایانگر این هستند که قرآن به دست رسول تنظیم شده و در زمان او جمع آوری گشته و به دست ها رسیده و در نتیجه می توان در رابطه ی آیه ها و تنظیم آیه ها سوالاتی داشت و کاوش هایی نمود و به نتیجه هایی رسید.


چون این تنظیم ها بی جهت نبوده و بی حساب نیامده، حتی اگر در سطح هم رابطه ای نباشد، و یا اصلا ارتباطی فرض نشود می توان به عوامل سیاسی و و یا پنهان تری پی برد که به این تنظیم کمک نموده و این بی ربطی را ایجاد کرده است.


این نکته را باید سخت در نظر داشت که در قسمت رابطه ها، این مطلوب نیست که به زور و جبر برای آیه ها رابطه ای درست کنیم و یا رابطه ی موجود را صد در صد و این است و جز این نیست، معرفی کنیم. بلکه مطلوب این است که بی ربط ها خود می توانند نشان دهنده مسائلی باشند و ارتباط های احتمالی می توانند نمایانگر روزنه ها و چشم انداز های تازه ای باشند و عمق و عظمت قرآن را نشان بدهند.


طرح سوال در این چهار قسمت:


1.    سوره


2.    زمینه


3.    رابطه ی آیه ها با یکدیگر


4.    ارتباط یک آیه با اجزای خودش


منبع: 


روش برداشت از قرآن- دکتر علی شریعتی

 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث کلید تفسیر، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative