فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زیرا که قرآن دل مرده را زنده مى کند و از فحشاء و زشتى باز مى دارد. - پیامبر اکرم (ص)

کلیتی از فرض دوره مالی

 

 

مفروضات حسابداری (Accounting assumptions) به فرض‎های اولیه‎ای گفته می‎شود که بنیان اصول حسابداری، استانداردهای حسابداری و روش‎های حسابداری را شکل می‎دهند.یکی از مفروضات بنیادی حسابداری عبارت است از فرض دوره مالی است. از آنجا که نتایج واقعی عملیات یک واحد تجاری را تنها در زمان تصفیه ، یعنی خاتمه عملیات آن می توان تعیین کرد. از طرف دیگر، بستانکاران، اعتبار دهندگان و اشخاص ذینفع نمی توانند تا تاریخ انحلال، از نتایج آن بی خبر باشند.

از این رو عمر واحد تجاری به دوره های زمانی مساوی تقسیم می شود که هر دوره را اصطلاحا (دوره حسابداری) گویند. دوره مالی ممکن است سه ماهه، شش ماهه یا یکساله باشد. هر دوره مالی را که دوازده ماه طول بکشد اصطلاحا سال مالی گویند. یکی از مزایای تقسیم عمر یک واحد اقتصادی به قطعات زمانی کوچکتر این است که ویژگی قابلیت مقایسه را فراهم کرده و امکان سنجش و ارز یابی نتایج حاصل از فعالیت های موسسات اقتصادی را در دوره های زمانی مختلف ایجاد می کند.

 

این موضوع در سوره لقمان آیه 29 مورد اشاره قرار گرفته است.

سوره لقمان آیه 29

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُولِجُ الَّیْلَ فِى النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِى الَّیْلِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِى إِلَى‏  أَجَلٍ مُّسَمّىً وَأَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ

آیا ندیدى که خداوند، پیوسته شب را در روز، و روز را در شب داخل مى‏ کند، و خورشید و ماه را تسخیر کرده، هر یک تا زمان معیّنى در حرکت‏اند؟ همانا خداوند به آنچه انجام مى ‏دهید آگاه است.

بخشی از تفسیر نور

- کم و زیاد شدن طول شب و روز را تصادفى نپنداریم، بلکه کارى الهى و با طرح و برنامه است. «یولج...»

- تغییرات شب و روز وتسخیر خورشید و ماه، در جهت بهره‏ورى و استفاده‏ى انسان است. «انّ اللّه بما تعملون خبیر» (اعمال و رفتار انسان‏ها نیز باید مفید و هدفمند باشد).

 - خورشید نیز حرکت دارد. «الشمس و القمر کلّ یجرى»
 - حرکات اجرام، زمان‏بندى شده است. «کلّ یجرى الى أجلٍ مسمّىً»

 

خلاصه و نتیجه گیری

با توجه به آیه و تفسیر آن، تغییرات شب و روز وتسخیر خورشید و ماه، در جهت بهره‏ ورى و استفاده‏ ى انسان است و همچنین نباید کم و زیاد شدن طول شب و روز را تصادفى پنداریم. یکی از استفاده های آن تقسیم عمر واحد تجاری به دوره های کوچکتر است که بتوان از آن طریق ویژگی قابلیت مقایسه را فراهم کرد و امکان سنجش و ارزیابی نتایج حاصل از فعالیت های موسسات اقتصادی را در دوره های زمانی مختلف ایجاد کرد.


منابع:

- سازمان حسابرسی، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی (کار گروهی)؛ مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی؛ تهران؛ سازمان حسابرسی؛ چاپ چهارم 1387؛ ISBN 978-964-6285-03-3؛ صفحه 38
- مقاله «Accounting assumptions»، ویکی‎پدیای انگلیسی

 

گردآورنده: تیم متفکران نوین مالی

 
 
 

معصومه یاری علی ابادی |   1399/03/13 06:00:21   |
0     0
همان طور که واحد تجاری دوره های مالی ان به سه ماهه وشش ماهه و..تقسیم می شودتا عملیات شرکت مشخص شود شب وروز نیز تصادفی نیست وحکمتی دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative