بهترین شما کسیست که قرآن را بیاموزد و آموزش دهد. - رسول اکرم (ص)

کسب مهارت های شهروندی

 

 

کسب مهارت های شهروندی، یا به عبارت دیگر تبدیل شدن به یک شهروند مؤثر و کارآمد، مستلزم آگاهی از حقوق و تکالیف، نگرش های قوام یافته نسبت به ارزش های اجتماعی، حساسیت نسبت به فرهنگ و آداب و رسوم، احترام به شأن و منزلت انسانی و تلاش برای صلح و حفظ محیط زیست است (منتظری و ملازاده ،1321: 2). آگاهی از حقوق شهروندی از جنبه های مهم روابط انسانی و اجتماعی و عامل بسیار اساسی برای تداوم زندگی جمعی در دنیای پر مخاطره مدرن است. عدم توجه به آگاهی از حقوق شهروندی مخدوش کننده پایگاها و نقش ها و  سبب تاخیر در کارها و هزینه بر شدن آنها، خلل در روابط و تعاملات و باعث ایجاد مشکلاتی در روابط متقابل مردم با مدیران می شود. چرخش نظریه های جامعه شناسی به سمت مفاهیم نرم همانند: آگاهی از حقوق شهروندی و مشارکت در همین راستای کاهش این مشکلات است (شهبازی گهرویی ،1322: 3) موفقیت مردم سالاری و دموکراسی منوط به وجود جامعه ای است که مردم آن، علاوه بر بلوغ دموکراتیک به حقوق و تکالیف شهروندی خود نیز واقف هستند.

 

نتایج مطالعه و بررسی تئوری ها و تحقیقات درباره آگاهی شهروندی نشان داده است که عوامل زیادی در آگاهی شهروندی مؤثرند که هر یک به نوعی در افزایش و کاهش آگاهی سهمی دارد. در صورتی که این عوامل به صورت مثبت عمل کنند باعث به وجود آومدن دستاوردهایی می شود که در نهایت منجر به بهبود عملکرد و شفافیت پاسخگویی مدیران شهری خواهد شد. 

 

این موضوع در آیه  175 سوره اعراف مورد اشاره قرار گرفته است.

سوره اعراف آیه 175                           

وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِى ءَاتَیْنَهُ ءَایَتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَنُ فَکَانَ مِنَ الْغَاوِینَ

 

و بر آنان، داستانِ آن کس (بَلعَم باعورا) را بخوان که آیات خود (از علم به معارف و اجابت دعا و صدور برخى کرامات) را به او داده بودیم، پس او (ناسپاسانه) خود را از آن آیات جدا ساخت، پس شیطان او را در پى‏خویش کشید تا از گمراهان شد.

 

بخشی از تفسیر نور

رهبر باید مردم را نسبت به خطرهاى قابل پیش‏بینى، آگاه کند و به آنان هشدار دهد. «واتل علیهم...» 

خلاصه و نتیجه گیری

امروزه نهادینه شدن مفهوم شهروندی و بالا رفتن آگاهی شهروندان در زمینه حقوق و تکالیف شهروندی می تواند راهگشای مشکلاتی باشد که حکومت ها و مدیران شهری طی سالها و در پروژه های مختلف نتوانسته راه و حلی برای آنها پیدا کند. آگاهی از حقوق و تکالیف شهری، در درجه اول باعث می شود که فرد، وظایف و تکالیف خود را بشناسد و آنها را به نحو احسن انجام دهد. با افزایش آگاهی در جامعه، میزان مشارکت افزایش می یابد و باعث می شود که فرد، در بطن برنامه های شهری قرار گیرد و با مسائل شهری آشنا شود. در نتیجه، نوعی حس تعلق مکان و دلسوزی به فرد دست می یابد. در چنین شرایطی، او خود را بخشی از جامعه می داند و منافع خود را خارج از منافع جامعه نمی داند.
 
 
منبع:
-مجله آمایش جغرافیایی فضا، فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه گلستان، سال سوم/ شماره مسلسل دهم/ زمستان 2931
 
 
گرد آورنده: تیم متفکران نوین مالی
 
 

  هدیه تیم متفکران مالی به همراهان تیم:                                                                                                                                                      

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative