بهترین شما کسیست که قرآن را بیاموزد و آموزش دهد. - رسول اکرم (ص)

قوانین بررسی افکار شهروندان

 

 

پاسخگویی مبنای مشروعیت برای تصمیماتی است که از جانب جمع گرفته شده می شود، یک تصمیم زمانی مشروع خواهد بود که از نظر عقلانی دلایلی از یک منظر خاص برای آن قابل ارائه باشد.

مهمترین جنبه پاسخ گویی این است که مردم مطمئن شوند کارگزارن در بکارگیری و استفاده بهینه از منابع عمومی از حدود قوانین موضوعه و ارزش های خدمات عمومی عدول نکرده اند.

مشکل بحث پاسخگویی در جایی ظهور می کند که مسئولی پاسخگوی افعال و عملکرد نیروهایی باشد که به درستی نمی داند آنها چه کرده اند ؛ مثلاً رییس دولتی باید در مقابل عملکرد سوء نیروهایش،  در کوچکترین حیطه مسئولیتش، بدون اینکه دقیقا در جریان امور قرار گیرد، پاسخگو باشد.  

 

برای پاسخگویی مدیران، سازوکارهای مختلفی از جمله قوانین بررسی افکار شهروندان، دادرسی اداری و سیستم های استیناف پیش بینی گردید. ولی دو سازوکار دیوان سالاری نمایندگی و مشارکت عمومی در تصمیم های اداری از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

توجه به دیدگاه عمومی به عنوان معیار درستکاری واخلاقی و پاسخگویی فردی در برابر شهروندان و مشارکت گروه های ذینفع در تصمیمات اداری را می توان تحول بزرگی در روابط قدرت بین شهروندان ونظام اداری دانست. 

 

این موضوع در آیه 92 سوره طه مورد اشاره قرار گرفته است.

 

سوره  طه آیه 92

قَالَ یَا هَارُونُ مَا مَنَعَکَ إِذْ رَأَیْتَهُمْ ضَلُّواْ

(موسى در حالى که موى سر و صورت برادر را گرفته بود به او) گفت: اى هارون! زمانى که دیدى آنان گمراه شدند، چه چیز تو را بازداشت؟

بخشی از تفسیر نور

- رهبران باید پاسخگوى انحرافات مردم باشند. «یا هارون ما منعک»

 - سکوت و بى‏ تفاوتى مسئولین، مورد توبیخ است. «ما منعک»

خلاصه و نتیجه گیری

 

مدیران باید پاسخگوی اعمال خود باشند ولو اینکه مربوط به سال‌ها قبل باشد و گرنه هرکس عمداً یا سهواً می‌آید حقوق عمومی را تضییع می‌کند و اعتماد عمومی را از بین می‌برد و بعد هم که سـوال شود می‌گویند مربوط به دوره ما نبوده است .
اگر یک کار‌شناس یا مدیر زیردست، مرتکب تخلف یا فسادی شود، مسئولیتی متوجه آن رییس یا مجموعه نباشد. این می‌تواند یک رویکرد جدید در نظام قضایی و اجرایی ما از حیث مدیریت و پاسخگو بودن مدیران باشد. پاسخگویی مدیران ما در قبال عملکرد زیرمجموعه‌شان بسیار ضعیف است یعنی مدیران خود را در این خصوص پاسخگو نمی‌دانند.

 

 

منبع:

- مهدی محمدیان، مدیریت پاسخگویی، بهار1395

 

گردآورنده: تیم متفکران نوین مالی

 

 
 
 

معصومه یاری علی ابادی |   1399/03/13 06:14:37   |
0     0
مدیران باید مسئول کارزیر دستشان باشند چرا که اگر مسئول نباشند برای زیردستان فرقی نمی کند که کارهایشان را درست انجامدهندچرا که تمام اهتلاص هایی که کارمندان انجام می دهند بخاطر عملکرد نادرست نظارت مدیر بر کار کارمندش می باشد وقتی مدیر می گود بگذارید یک کارمند هر کار می خواهد بکند نتایج غیر قابل جبرانی پیش می اید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative