بر شما باد رجوع به کتاب خدا (قرآن) کسى که به آن عمل کند از همه پیشى مى گیرد. - امام علی (ع)

عوامل موثر بر شکل گیری اخلاق سازمانی مدیر

 

 

مقوله اخلاق سازمانی در جوامع توسعه یافته طی یک و نیم قرن گذشته به عنوان بخشی ازعلم مدیریت به مرور نهادینه شده است. در شکل گیری اخلاق سازمانی سه دستۀ؛ عوامل فردی، سازمانی و فراسازمانی، دخیل هستند.

عوامل فردی شامل: اخلاق شخصی، خودشناسی و خودکنترلی که به عنوان خمیر مایه اصلی زمینه ی شکل گیری مدیریت اخلاقی در سازمان می باشد. عوامل سازمانی شامل: ضوابط و مقررات سازمانی، فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی که مدیریت اخلاقی را نهادینه می کند؛ و عوامل فراسازمانی شامل: دولت، شرایط اقتصادی، محیط کاری و محیط های بین المللی می باشد که موجب جهت گیری مدیریت اخلاقی شده و در نهایت، مدیریت اخلاقی را در سازمان کاربردی و عملی می کند.

به طور، کلی از اصول اخلاق سازمانی میتوان به امانت داری  خدمتگزاری، مسئولیت پذیری، انضباط کاری، مهرورزی، بردباری، دادورزی و رعایت عدل و انصاف اشاره کرد. امروزه، اخلاق و مسئولیت های اجتماعی مدیران بیش از گذشته مورد توجه صاحب نظران رشته مدیریت قرار گرفته است.

واضح است که هر تصمیم مدیر می تواند طی یک روند سلسله وار دیر یا زود سرنوشت تمامی نهادهای جامعه را به مقدار کم یا زیاد دستخوش تغییر نماید.

 

این موضوع در آیه28 سوره کهف مورد اشاره قرار گرفته است.

سوره کهف آیه 28

وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّکُمْ فَمَن شَآءَ فَلْیُؤْمِن وَمَن شَآءَ فَلْیَکْفُرْ إِنَّآ أَعْتَدْنَا لِلظَّلِمِینَ نَاراً أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن یَسْتَغِیثُواْ یُغَاثُواْ بِمَآءٍ کَالْمُهْلِ یَشْوِى الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَ سَآءَتْ مُرْتَفَقاً

و بگو: حقّ از سوى پروردگار شما رسیده است، پس هر که خواست ایمان آورد و هر که خواست کافر شود. همانا ما براى ستمگران آتشى مهیّا کرده‏ایم که (شعله‏ هایش) همچون سراپرده‏اى آنان را فراگرفته و چون پناه خواهند، با آبى (مانند مس) گداخته که چهره‏ ها را بریان مى‏ کند یارى مى ‏شوند! چه بد نوشیدنى و چه بد جایگاهى است

بخشی از تفسیر نور

- رهبر باید نسبت به محرومان همدل وهمدم باشد، نه بى‏ اعتنا.«واصبر نفسک مع الذّین... ولا تَعدُ عیناک عنهم»
 - همدلى با تهی دستان سخت است، ولى باید تحمّل کرد. «واصبر نفسک»
 

خلاصه و نتیجه گیری

 

حسن خلق موضوعی است که در قرآن و روایات بسیار بر آن تاکید شده و همواره از مسلمانان خواسته شده است که با دیگران با حسن خلق برخورد کنند. حسن خلق در فرد تا حدود زیادی به نوع شناخت و نگاه وی به خداوند و انسان و جهان بستگر دارد و به نظر میرسد این معارف و نگاه ها، نسبت به سایر علل بیان شده در این زمینه، در خوش اخلاق بودن فرد تأثیر بنیادی تر و مهم تری دارند.

یکی از موضوعاتی که در طول تاریخ برای عموم مردم و به خصوص علما و عارفان اهمیت فوق العاده داشته است، زیبایی باطن و روح است. همان طور که در بخشی از پیام آیه 28 از سوره کهف نیز به همدلی و حسن خلق مدیر نسبت به زیردست خود اشاره نموده است.

 

منابع:

-دکتر سعید خیاط مقدم، سیده مهدیه طباطبایی نسب، مؤلفه های اخلاق حرفهای در مدیریت، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال یازدهم، شماره 1395،1

-سهراب مروتی، راضیه حیدری، مبانی نظری حسن خلق در قرآن و حدیث، صفحات 9 تا 43/ 1393

 

گرد آورنده: تیم متفکران نوین مالی

 

  تیم متفکران مطالعه مقاله زیر را به شما پیشنهاد می کند:

  •     اهمیت مدیریت احساسات در محیط  کار                                                                                                                                                                                                          
 
 
 

معصومه یاری علی ابادی |   1399/03/13 06:30:28   |
0     0
عواملی که دراخلاق سازمانی موثر می باشد
عوامل فردی وعوامل سازمانی وفراسازمانی گزینه اول مربوط به اخلاق فردی و کنترل رفتارفرد می باشد وگزینه دوم مربوط به ضوابط ومقرراتی که در سازمان برقرار می باشد وگزینه سوم مربوط به دولت وقوانین دولتی می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative