با فضیلت ترین و ارزشمندترین عبادت ها آن است که خالص و بدون ریا باشد. - امام جواد (ع)

کارکردها و آثار حسابرسی از دیدگاه قرآن

 

 

 

حسابرسی فرایندی است بسامان به شکل جمع‌آوری و ارزیابی بی‌طرفانهٔ شواهد دربارهٔ ادعاهای مربوط به فعالیت‌ها و وقایع اقتصادی برای تعیین میزان انطباق این ادعاها با معیارهای از پیش تعیین‌شده و گزارش نتایج به اشخاص ذی‌نفع (بیانیهٔ مفاهیم بنیادی حسابرسی).

برای حسابرسی، کارکردها و آثار روانی و اجتماعی چندی در آموزه های قرآنی بیان شده است این کارکردها بیشتر به مساله بینش و نگرش حسابرسی خداوند در قیامت و آثار آن در زندگی روزانه انسان در دنیا توجه دارد؛ چنان که به کارکردهای بینش معاد و نگرش رستاخیز دراین دنیا توجه داده شده و آثار و کارکردهای آن تبیین و تحلیل گردیده است، با این همه می توان برخی از کارکردهایی را که قرآن برای بینش و نگرش معاد و حسابرسی در قیامت و رستاخیز یاد کرده است به حوزه محاسبه نفس و خود ارزیابی گسترش داد.

 از کارکردهای روانی و روحی که قرآن برای ایمان به مساله حسابرسی و ارزیابی در رستاخیز بیان می کند، حالت روانی و خوف بندگان از خداست؛ به این معنا که کسی که به اندیشه ارزیابی اعمال و نیات درآخرت باور داشته باشد و این موضوع به شکل بینش و نگرش وی در آید، می کوشد تا اعمال و رفتار و نیات خویش را تصحیح کند و برپایه موازین و معیارهای پذیرفته شده الهی و وحیانی تصمیم گرفته و عمل کند.

 

در آیه 39 سوره احزاب به مقوله حسابرسی اشاره دارد و بوسیله آن بندگان را نسبت به وجود حساب و کتاب (حسابرسی اعمال) آگاه می نماید.

 

سوره احزاب آیه 39

ألَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ کَفَى‏ بِاللَّهِ حَسِیباً

 

کسانى که پیام‏هاى الهى را ابلاغ مى‏ کنند و از خدا مى ‏ترسند، و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند، و خداوند براى حسابرسى کافى است.

بخشی از تفسیر نور

 

1- موفقیّت در تبلیغ، شرایطى دارد:
الف: تداوم تبلیغ. «یبلّغون»
ب: تقوا در عمل. «یخشونه»
ج: شهامت و قاطعیّت. «ولا یخشون احداً الا اللّه»
د: توکّل به خدا. «و کفى باللّه حسیبا»
2- همیشه تبلیغ با سخنرانى نیست، گاهى باید با عمل، حکم خدا را روشن ساخت. (در دو آیه قبل فرمود: زن زید را بگیر تا خرافه‏اى را از میان بردارى، آنگاه در این آیه مى‏فرماید:) «الّذین یبلّغون رسالات اللّه»
3- مبلّغان الهى، همواره دشمنان سرسخت وتهدیدکننده دارند. «لایخشون احداً»
4- خدا ترسى مقدّمه‏ى شجاعت و شهامت است. «یخشونه ولا یخشون احداً»
5 - مبلّغان الهى بدانند که حساب صبر و تحمّل آنان با خداست. «کفى باللّه حسیبا»  

خلاصه و نتیجه گیری

حسابرسی فرایندی است بسامان به شکل جمع‌آوری و ارزیابی بی‌طرفانهٔ شواهد دربارهٔ ادعاهای مربوط به فعالیت‌ها و وقایع اقتصادی برای تعیین میزان انطباق این ادعاها با معیارهای از پیش تعیین‌شده و گزارش نتایج به اشخاص ذی‌نفع.

اندیشه بینش و نگرش حسابرسی چه از خود و چه از سوی دیگری موجب می شود تا انسان همواره از این که در آینده مورد بازخواست قرار می گیرد، دل نگران باشد و اعمال و تصمیمات خویش را به درستی انجام دهد و بر پایه موازین پذیرفته شده عمل کند. در قران کریم آیه 39 سوره احزاب به مقوله حسابرسی اشاره دارد و بیان می دارد که اعمال بندگان توسط خداوند حسابرسی می گردد. در آن هنگام که افراد بدانند بابت اعمالشان حسابرسی و بازخواست می شوند در جهت خود ارزیابی بیشتر تلاش می کنند. این همان چیزی است که خودارزیابی و محاسبه نفس را مفید و سازنده می کند.

 

منابع:

قران مجید

 تفسیر نور

بیانیهٔ مفاهیم بنیادی حسابرسی (1973)

 

گردآورنده: تیم متفکران نوین مالی

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative