راست ترین سخن، رساترین پند و زیباترین حکایت، کتاب خدا (قرآن) است. - پیامبر اکرم (ص)

قرض دادن به نیازمندان

 

 

در فرهنگ معین برای معانی قرض این گونه آمده که: قرض، در لغت فارسى به معناى بریدن، قطع کردن، پاداش دادن، شعر گفتن، وام دادن و چیزى که از کسى گیرند تا واپس دهند، خواه پول و خواه جز آن باشد، به کار مى‏ رود.

قرض به عنوان یکى از عقود، در ابواب معاملات فقه مطرح است. بسیارى از فقیهان به علت روشن بودن تعریف قرض و این که امرى شناخته شده براى عموم مردم است، آن را تعریف نکرده‏اند، لیکن عده‏اى کوشیده‏ اند، تعریف مشخصى براى این امر عرفى ارائه نمایند، چنان که امام خمینى قدس سره مى‏فرماید: قرض، تملیک مال به دیگرى به شرط ضمان است؛ بدین صورت که قرض کننده متعهد مى‏ شود که خود آن مال یا مثل و یا قیمت آن را بپردازد و به کسى که مال خویش را تملیک دیگرى مى‏ کند، مقرض و به کسى آن را مى‏ گیرد مقترض گویند.

 

مرحوم خوانسارى مى‏گوید: حقیقت قرض این است که مالى بر وجه ضمان، نه بر وجه رایگان، به ملکیت دیگرى در آید.

 

این موضوع در سوره بقره آیه 245 مورد اشاره قرار گرفته است.

سوره بقره آیه 245

مَنْ ذَا الَّذِى یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً کَثِیرَةً وَاللَّهُ یَقْبِضُ وَیَبْصُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ‏

کیست که به خداوند وام دهد، وامى نیکو تا خداوند آن را براى او چندین برابر بی افزاید و خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مى‏ سازد، و به سوى او بازگردانده مى ‏شوید.

بخشی از تفسیر نور

 

1- کمک به خلق خدا، کمک به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس»

2- براى ترغیب مردم به کارهاى خیر، تشویق لازم است. «فیضاعفه اضعافاً کثیرة»

3- اگر ما گشایش و تنگ دستى را بدست خدا بدانیم، راحت انفاق مى‏کنیم. «واللّه یقبض و یبصط»

4- اگر بدانیم که ما به سوى او باز مى‏ گردیم و هرچه داده ‏ایم پس مى‏ گیریم، راحت انفاق خواهیم کرد. «الیه ترجعون»

خلاصه و نتیجه گیری

قرض، تملیک مال به دیگرى به شرط ضمان است؛ بدین صورت که قرض کننده متعهد مى‏ شود که خود آن مال یا مثل و یا قیمت آن را بپردازد و به کسى که مال خویش را تملیک دیگرى مى‏ کند، مقرض و به کسى آن را مى‏ گیرد مقترض گویند.

درآیه 245 سوره بقره مراد از قرض دادن به خدا، خرج کردن در راه خداست، نظیر تمام کارهای خیری است که انجام می شود، هر نوع کمک به بندگان خدا برای رضای خدا نوعی وام دادن به خدا به حساب می آید. در این آیه قرض دادن و گره گشایی از کار بندگان به عنوان قرض دادن به خدا آمده است.

 

منابع:

-قران مجید

 -تفسیر نور

-تحریر الوسیله، ج‏1، ص‏651.

-جامع المدارک، ج‏3، ص‏327.

-فرهنگ معین، ج‏2، ص‏2658.

 

گردآورنده: تیم متفکران نوین مالی

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative