در این قـرآن چراغـهاى روشـن (هـدایت) و داروى شـفابخش دلهـاست. - رسول اکرم (ص)

مستند سازی(قابلیت اتکا)

 

 

برای اینکه اطلاعات مفید باشد باید همچنین قابل اتکا باشد. اطلاعاتی قابل اتکاست که عاری از اشتبا ه و تمایلا ت جانبدارانه با اهمیت باشد و به طور صادقانه معرف آن چیزی باشد که مدعی بیان آن است یا به گونه ای معقول انتظار می رود بیان کند .

اطلاعات ممکن است مربوط باشد لیکن ماهیتا یا در بیان چنان غیرقابل اتکا باشد که شناخت آن در صورت های مالی به طور بالقوه گمراه کننده شود. به طور مثال اگر اعتبار و مبلغ یک ادعای خسارت در یک اقدام قانونی مورد سئوال واقع شود، ممکن است شناخت کل مبلغ ادعا در ترازنامه برای واحد تجاری نامناسب باشد گرچه افشای مبلغ و شرایط ادعا می تواند مناسب باشد.

 

.این موضوع در سوره بقره آیه 282 مورد اشاره قرار گرفته است

آیه 282 سوره بقره

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِذَا تَدَایَنْتُم بِدَیْنٍ إِلَى‏ أَجَلٍ مُّسَمّىً فَاکْتُبُوهُ وَ لْیَکْتُبْ بَّیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا یَأْبَ کَاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْیَکْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذِى عَلَیْهِ الْحَقُّ وَلْیَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لَایَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئاً 

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید! هنگامى که بدهى مدّت دارى (بر اثر وام یا معامله) به یکدیگر پیدا مى‏کنید، آنرا بنویسید. و باید نویسنده ‏اى در میان شما به عدالت (سند را) بنویسد. کسى که قدرت بر نویسندگى دارد، نباید از نوشتن خوددارى کند، همانطور که خدا به او تعلیم داده است. پس باید او بنویسد و آن کس که حقّ بر ذمّه او (بدهکار) است املا کند و از خدایى که پرورگار اوست بپرهیزد و چیزى از آن فروگذار ننماید.

بخشی از تفسیر نور

- مدّت بدهکارى، باید روشن باشد. «الى اجل مسمّى»

- براى حفظ اعتماد و خوش‏بینى به همدیگر و آرامش روحى طرفین و جلوگیرى از فراموشى، انکار و سوءظنّ، باید بدهى‏ها نوشته شود. «فاکتبوه»

- براى اطمینان و حفظ قرارداد از دخل وتصرّف احتمالى طرفین، سند باید با حضور طرفین وتوسط شخص سوّمى نوشته شود. «ولیکتب بینکم کاتب»

- نویسنده‏ى قرار داد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. «بالعدل» شرط گزینش نویسنده ‏ى اسناد، داشتن عدالت در قلم است.

- به شکرانه سواد و علمى که خداوند به ما داده است، کارگشایى کنیم. «ولا یأب کاتب ان یکتب کما علّمه اللّه»

- اهل هر فن وحرفه ‏اى مسئولیّت ویژه دارد، کسى که قلم دارد باید براى مردم بنویسد. «ولا یأب کاتب ان یکتب»

 - باید بدهکار که حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگوید و کاتب بنویسد، نه آنچه را بستانکار ادعا نماید. «و لیملِل الّذى علیه الحقّ» 

خلاصه و نتیجه گیری

خداوند در ابتدای آیه مى‏ فرماید: اى کسانى که ایمان آورده‏اید! هنگامى که بدهى مدت دارى (به خاطر وام دادن یا معامله) به یکدیگر پیدا کنید آن را بنویسید که از این تعبیر، هم مساله مجاز بودن قرض و وام روشن مى‏شود و هم تعیین مدت براى وام ها. قابل توجه اینکه در آیه، کلمه دین به کار برده شده و دین هر گونه بدهکارى را شامل مى‏ شود، خواه از طریق قرض گرفتن باشد یا معاملات دیگر مانند اجاره و صلح و خرید و فروش، که یکى از طرفین چیزى را به ذمه بگیرد، بنا بر این آیه مورد بحث شامل عموم بدهى‏ هایى مى ‏شود که در معاملات وجود دارد، مانند سلف و نسیه، در عین اینکه قرض را هم شامل مى‏ شود.

 

منابع:

-قرآن کریم

-تفسیر نور

-مفاهیم نظری گزارشگری مالی

 

گردآورنده: تیم متفکران نوین مالی

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative