حقّ فرزند بر پدر ، آن است که نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربیت کند و قرآن به او بیاموزد. - امام علی (ع)

استفاده از اموال و دارایی ها

 

 

ثروت یا مال عبارت است از هر چیزی که یکی از حوائج طبیعی یا اعتباری، ضروری یا تجملی بشر را برآورد. ولی به عقیده بعضی مال یا ثروت عبارت است از چیزی که بشر آن را با کار به وجود آورده است.

ممکن است کسی بپندارد که اسلام اساسا ثروت را مطرود و به عنوان یک امر پلید و دور انداختنی می شناسد، چیزی که پلید و مطرود و دورانداختنی است دیگر مقرراتی نمی تواند داشته باشد، به عبارت دیگر مکتبی که نظرش درباره یک شیء معین این است که آن چیز دورافکندنی است آن مکتب نمی تواند مقرراتی درباره آن چیز داشته باشد، همه مقرراتش این خواهد بود که آن چیز را به وجود نیاورید.

این موضوع در سوره مسد آیه 2 مورد اشاره قرار گرفته است.

سوره‏ مسد آیه 2

مَآ أَغْنَى‏ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا کَسَبَ

نه دارائیش و نه آنچه بدست آورد، به حالش سودى نکرد.

بخشی از تفسیر نور

1- مال و ثروت، یکى از ابزارهاى مخالفان انبیاست. «ما اغنى عنه ماله و ما کسب» (ابولهب سرمایه دارى بود که ثروتش را براى محو اسلام هزینه کرد.)

 2 - در برابر قهر الهى نه ثروت کارائى دارد و نه هر چیز که در اثر تلاش به دست آید، خواه ثروت باشد یا مقام و عنوان و حکومت و شهرت. «ما اغنى عنه ماله و ما کسب»

خلاصه و نتیجه گیری

 در آیه 2 سوره مسد مراد از این که دارایی (اولهب) به حالش سودی نکرده این است که کسب دارایی و همچنین صرف آن باید به طریق مشروع صورت گیرد وگرنه باعث خسران دنیا و آخرت می گردد.

 

منابع:

قران مجید

 تفسیر نور

مطهری

 

گردآورنده: تیم متفکران نوین مالی

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative