آگاه باشید که دانش آینده، اخبار گذشته و درمان دردهایتان و نظم میان شما در قرآن است. - امام علی (ع)

نگاه قرآن به ثروت و دارایی

 

 

دارایی عبارت است از حقوق نسبت به منافع اقتصادی آتی یا سایر راه های دستیابی مشروع به آن منافع که درنتیجه ‌معاملات یا سایر رویدادهای گذشته به کنترل واحد تجاری درآمده‌است.

دارایی در علم حسابداری، عبارتست از کلیه اموال و حقوقی که دارای ارزش پولی باشند. دارایی‌های یک واحد ممکن است پدیده‌های عینی و مشهود باشند. مثل زمین، ساختمان، موجودی نقدی و موجودی کالا، یا به صورت حقوق مالی و امتیازات غیر قابل رویت، مثل سرقفلی و مطالبات از اشخاص. دارایی‌ها عرفا از نقطه‌نظر اراده در ترازنامه به گروه‌های متمایزی تقسیم می‌شوند. دو گروه که مورد استفاده بیشتری دارند عبارتند از دارایی‌های جاری و دارایی‌های ثابت. طبق تعریف جدیدتری که در کتاب مبانی نظری حسابداری از دارایی شده، دارایی مفهومی مالی است یعنی اموال و حقوقی که منافع آتی قابل تقویم به پول دارند و بر اثر معاملات، عملیات یا رویدادهای مشخص به مالکیت یا تسلط مالکانه یک واحد تجاری درآمده‌اند دارایی آن واحد محسوب می‌شوند. دارایی یکی از عناصر حسابداری نشان‌دهندهٔ وضعیت مالی واحد انتفاعی است. در قرآن, یکی از کلید واژه های اقتصادی که بکار رفته است واژه «مال» بوده که از آن به ثروت و دارایی یاد می‌شود. از جمله در  آیه 46 سوره کهف مورد اشاره قرار گرفته است:

ألْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَالْبَقِیَتُ الصَّلِحَتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَاباً وَخَیْرٌ أَمَلاً

مال و فرزندان، زینت زندگى دنیایند و کارهاى ماندگار شایسته، نزد پروردگارت پاداشى بهتر دارند و امید داشتن به آنها نیکوتر است.

بخشی از تفسیر نور

نکته ها:

همه‏ نعمت‏هاى مادّى، زینت دنیا هستند، ولى مال و فرزند جلوه‏ بیشترى دارد و به همین دلیل نام این دو از میان نعمت‏هاى بى‏شمار الهى مطرح شده است. و چون غالباً پسران نیروى فعّال اقتصادى هستند، نه دختران، لذا در کنار «مال»، «بنون» آمده است، نه «بنات». «المال و البنون زینة الحیاة الدنیا»

 

پیام ها

1- جلوه‏ مال وفرزند تنها در دنیاست، در آخرت، ثروت وفرزند، سودى نمى‏بخشد. «زینة الحیاة الدنیا»

2- آنان که امکانات مادى دارند مغرور نشوند. آنان هم که ندارند، مأیوس نباشند. «المال والبنون زینة... والباقیات الصالحات خیر»

3- مال و فرزند، ماندگار نیست، به چیزى بیندیشیم و دل ببندیم که باقى است. «الباقیات الصالحات خیر» 

خلاصه و نتیجه گیری

در علم حسابداری مفهوم دارایی (اموال)  جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. دارایی در علم حسابداری، عبارتست از کلیه اموال و حقوقی که دارای ارزش پولی باشند. در قران نیز واژه "مال"  به صورت مفرد (مال) و جمع (اموال)، 86 بار به کار رفته است. در مواردی هم با تعبیر ارزشی «خیر» به آن اشاره شده است. در قرآن کریم دارایی از نظر مادی، تنها زینت و مایه رونق زندگی دنیوی است و به تنهایی ارزش معنوی ندارد؛ زیرا در فرهنگ قرآن ارزش در آن چیزی است که اثر مثبتش در جان آدمی بماند و باعث کمال و دستیابی به سعادت اخروی گردد. در آیه 46 سوره کهف اموال و اولاد را زیبنده زندگی دنیوی و وسیله ای برای امتحان الهی قرار داده است.

 

منابع:

قران مجید

 تفسیر نور

 

تهیه و تدوین:

تیم متفکران نوین مالی

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative