هر کس حقیقت را از طریق قرآن نشناسد، از فتنه ها برکنار نمى ماند. - امام صادق (ع)

لزوم توجه مدیران به انتقاد زیردستان

 

 

مدیران باید شرایطی را در سازمان مهیا نمایند که زمینه ارتقاء مساوی و اظهارنظر در مقابل آنان وجود داشته باشد. مدیران باید در انجام امور اجرایی سلسله مراتب اداری را رعایت نمایند تا نظم و انضباط و امکان پاسخ گویی و بازخورد عملکرد کارکنان وجود داشته باشد. 


یکی از آفت های جلب مشارکت در سازمان ها، عدم انتقاد پذیری مدیران می باشد. انعطاف پذیر و انتقاد پذیر نبودن مدیران، نقطه مقابل جلب مشارکت کارکنان است. وجود این رفتار در مدیران، آنان را از کسب امتیاز عقلانیت جمعی محروم کرده و اثرات سوء این رفتار در سازما ن قابل رؤیت خواهد بود. کارکنان و مدیران برای بهبود مهارت های خود چه در روابط سازمانی و چه شخصی، لازم است تا از انتقاد موثر استفاده کنند.


توانایی انتقادکردن و انتقادپذیری مطلوب برای موفقیت های سازمانی و فردی حیاتی است . عدم بکارگیری موثر نظام انتقاد، منجر به ایجاد خصومت و ارتباطات نامطلوب ومخرب می شود، اما استفاده اثربخش، توانمندی زیادی را برای تغییر ایجاد می کند.


بکارگیری ضعیف انتقاد، منجر به شکست افراد و سازمان می شود، از سوی دیگر استفاده آگاهانه و خردمندانه ازانتقاد به شکوفایی افراد و سازمان منجر خواهد شد.

 

این موضوع در آیه 19 سوره نمل مورد اشاره قرار گرفته است.

 

سوره نمل آیه 19

فَتَبَسَّمَ ضَاحِکاً مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَىَّ وَعَلَى‏ وَلِدَىَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَلِحاً تَرْضَهُ وَ أَدْخِلْنِى بِرَحْمَتِکَ فِى عِبَادِکَ الصَّلِحِینَ‏

پس (سلیمان) از سخن این مورچه با تبسّمى خندان شد و گفت: پروردگارا! به من الهام کن (و توفیق ده) که نعمتى که به من و به والدینم بخشیده‏ اى شکر کنم و عمل صالحى که آن را مى ‏پسندى انجام دهم و در سایه‏ ى رحمت خود، مرا در زمره‏ى بندگان شایسته ‏ات وارد کن.

بخشی از تفسیر نور

- انتقاد وحرف حقّ را از هر کس بشنوید و از آن استقبال کنید. (سلیمان سخن مورچه را پسندید) «فتبسّم» انتقادپذیرى، یک ارزش است.
- زمانى باید شاد و خندان باشیم که حتّى مورچه ‏ها به عدالت ما امیدوار باشند. «و هم لایشعرون - فتبسّم»
 

 

خلاصه و نتیجه گیری


همان طور که در سوره نمل آیه 19 نیز به این موضوع اشاره دارد. و انسان ها را به استقبال از حرف حق و پذیرفتن انتقاد از افراد زیر دست بشارت داده و آن را یک ارزش دانسته.
مثالی که در تفهیم این مورد بیان شده، برخورد حضرت سلیمان با انتقاد و نظر مورچه می باشد.

 

منبع:

-کتاب آنچه مدیران باید بدانند؛ روح اله براتیان؛ 1385فروردین

 

گردآورنده: تیم متفکران نوین مالی

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative