بـرترى قـرآن بر سـایر سخـن ها هـمانند برترى خدا بر مخـلوقات اوسـت. - رسول اکرم (ص)

افزایش دانش افراد در رسانه

 

 

یکی دیگر از مولفه های سواد رسانه ای بعد شناختی سواد رسانه می باشد که به طور کلی می توان اینگونه تعریف کرد: افزایش دانش افراد و کسب دانش لازم درباره یک موضوع از چند منبع مختلف.  هدف اصلی سواد رسانه‌ای می تواند این باشد که بر اساس آن بتوان محصول نهایی یک رسانه را از این جنبه شناخت که آیا بین محتوای یک رسانه به مثابه یک محصول نهایی با عدالت اجتماعی رابطه‌ای وجود دارد یا خیر.

سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک های بهره‌وری مؤثر از رسانه‌ها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانه‌ها از یکدیگر است.

در واقع اگر زمانی به نقطه‌ای از تعارض با یک رسانه برسیم، سواد رسانه‌ای می‌تواند مانع قطع ارتباط با رسانه شود و ارتباط با رسانه‌های متفاوت و تبدیل رابطه یکسویه و انفعالی به یک رابطه فعال‌تر را توصیه کند.

 

خبر و خبررسانی به دلیل گرایش های ذاتی انسان به برقراری ارتباط با محیط پیرامون خود، همواره جزء جدایی ناپذیر زندگی بشر بوده است. با افزایش حجم اطلاعات و اخباری که نظام اجتماعی برای حفظ انسجام خود نیاز دارد و نیز افزایش سرعت مبادله ی این اطالعات و اخبار، نوع و روش انتقال اطلاعات متغیر شده است. با ارتقای جایگاه اطلاعات و اخبار، بحث وظایف مخاطبان خبر و خبرگزاری ها در دریافت و مواجهه با اخبار، اهمیت و ضرورت بیشتری پیدا می کند.

 

این موضوع در سوره نساء آیه 83 مورد اشاره قرار گرفته است.

سوره نسا آیه 83 

وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الأمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِی الأمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلا قَلِیلا

هنگامی که خبری (و شایعه ای) از ایمنی یا ترس (پیروزی یا شکست) به آنان (منافقان) برسد، آن را فاش و پخش می کنند؛ در حالی که اگر آن را (پیش از نشر) به پیامبر و اولیای امور خود ارجاع دهند، قطعا آنان که اهل درک و فهم و استنباط هستند، حقیقت آن را در می یابند و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، به جز اندکی، پیروی از شیطان می کردند.

 

بخشی از تفسیر نور

- رازدارى و حفظ اخبار امنیّتى وظیفه مسلمانان است و افشاى اسرار آنها حرام است. «اذا جاءهم امر... اذاعوا به»

- پخش شایعات، از حربه ‏هاى منافقان است. «اذاعوا» (با توجّه با آیات قبل)

-کنترل و هدایت اخبار امنیّتى و اسرار اجتماعى، ایجاد تشکیلات خبرى براى جمع‏ آورى و ارزیابى خبرهاى سرنوشت‏ ساز و عرضه آن به مردم از شئون رهبرى است. «لعلمه الّذین یستنبطونه»

-انتشار اخبار نظامى و عدم مراجعه به رهبران الهى، پیروى از شیطان است. «لاتّبعتم الشیطان»

- اکثر مردم فریب شایعات را مى‏ خورند. «لاتّبعتم الشیطان الا قلیلاً»

خلاصه و نتیجه گیری

بر طبق همین آیه، بیشتر مردم فریب شایعات را می خورند مسأله شایعه سازی و نشر شایعات که بر اثر آن، مقدار قابل توجهی از نیرو و فکر و وقت مردم مشغول می شود و اضطراب و نگرانی در مردم ایجاد می‌کند، باعث می گردد که اعتقاد عمومی متزلزل و افراد جامعه در انجام کارهای خود سست و مردود شوند. به همین دلیل، قرآن صریحا  با این مسأله مبارزه نموده و راه آن را مراجعه به افراد اهل استنباط ذکر کرده است. در این مورد قرآن در آیه 83 سوره نسا بیان نمود که: هنگامی که خبری یا شایعه ای فاش یا پخش می شود اگر در برابر پیامبر و اولیای خود بازگو کنند قطعا آن ها اهل درک و فهم هستند و حقیقت را درمیابند.

 

 

منابع:

-قران کریم

-تفسیر نور

-شکرخواه، یونس؛ »سواد رسانه ای یک مقالۀ عقیدهای«، فصلنامۀ رسانه، سال هفدهم، شماره 4 ،زمستان 1385ش

-مقاله قرآن و سواد رسانه ای با تأکید بر خبر و خبرنگاری، راضیه شهوندپور، حمیدرضا سالارکیا، نشریه کتاب و سنت..

 

گردآورنده: تیم متفکران نوین مالی

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative