در کشوری که براساس اسلام اداره می شود، همه مردم باید قادر به خواندن درست قرآن کریم باشند.

انعطاف پذیری؛ ضرورتی قابل اجراء برای بقاء سازمان ها

 

 

هرروز که می گذرد مدیریت با چالش های تازه ای روبرو می شود و برای بقا در عرصه رقابت ها و دگرگونی ها، نیاز به ابداع ساختارهای تازه و طراحی استراتژی های جدید پیدا می کند. از جمله چالش هایی که مدیریت منابع انسانی در دهه اخیر با آن مواجه شده، انعطاف پذیری است. انعطاف پذیری از موضوعات با اهمیت در تئوری ها، تفکر سازمانی  و سیاست های مدیریت است.


منابع انسانی به عنوان کلیدی ترین منابع سازمانی، زمانی به طور کارآمد و اثربخش به کار گرفته خواهد شد که با نگرش استراتژیک مدیریت شود. رویکرد استراتژیک در مدیریت منابع انسانی به مفهوم به کارگیری فنون و روش هایی نوین است که سازمان بتواند با اتکا به آنها در برابر محیط ناپایدار واکنش مناسب نشان داده و منابع انسانی را در جهت کسب مزیت رقابتی بسیج کند.

 

بیشتر بحث های موجود پیرامون الگوهای انعطاف پذیری، بر سیاست های مدیریت متمرکز است؛ به طوری که این الگوها یکی از جنبه های مهم مدیریت استراتژیک منابع انسانی می باشند.

 

این موضوع در آیه 24 سوره نور مورد اشاره قرار  گرفته است.

سوره نور آیه 62

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُواْ مَعَهُ عَلَى‏ أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یَذْهَبُواْ حَتَّى‏ یَسْتَئْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَئْذِنُونَکَ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَئْذَنُوکَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمُ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ‏

مؤمنان (واقعى) تنها کسانى هستند که به خدا وپیامبرش ایمان آورده و هرگاه با پیامبر بر کارى اجتماع نمایند، بدون اجازه او نمى‏روند، (اى پیامبر!) کسانى که اجازه مى‏گیرند آنانند که به خدا وپیامبرش ایمان دارند. پس اگر براى بعضى از کارهاى خوداز تو اجازه خواستند، به هرکس از آنان‏که خواستى (ومصلحت بود) اجازه بده وبراى آنان از خدا طلب آمرزش کن، که خداوند بخشنده ومهربان است.

بخشی از تفسیر نور

رهبر باید در اعمال سیاست‏ هاى خود انعطاف‏ پذیر و واقع ‏بین باشد. «فأذن لمن شئت منهم و استغفر لهم اللّه»

خلاصه و نتیجه گیری

نیروهای انسانی یک سازمان، یکی از کلیدی ترین منابع سازمان به شمار می روند؛ زیرا بدون وجود نیروی انسانی خوب و متعهد، نیل به اهداف و سیاست های سازمان تقریبأ غیر ممکن می گردد. به همین دلیل این مورد ارزش این را پیدا کرده که با نگرش استراتژیک مدیریت شود. مدیر سازمان می تواند در اجرای دستور ها و سیاست ها، با توجه به صلاح دید خودش نظر شایر اعضاء را نیز مورد توجه قرار دهد. همان گونه که در آیه 24 از سوره نور نیز به انعطاف پذیری و واقع بینی مدیر در اجرا و اعمال سیاست های خود اشاره داشته.

 

منابع:
- تحلیل مدل تناسب و انعطاف پذیری مدیریت استراتژیک منابع انسانی؛ سومین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی (سال: 1395)
- الگوهای انعطاف پذیری در مدیریت منابع انسانی؛ دکتر سید محمد اعرابی، میترا دانش پرور؛ فصلنامه مطالعات مدیریت شماره 55

 

گرد آورنده: تیم متفکران نوین مالی

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative