بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و به دیگران نیز آموزش بدهد. - رسول اکرم (ص)

قدرت مدیران، زمینه ی رشد یا فساد در سازمان

 

 

کارآیی و توسعه هر سازمان تا حد زیادی به استفاده صحیح از نیروی انسانی بستگی دارد . مدیران در سازمان ها ، واضعان خط مشی و صاحبان قدرت هستند و عملکرد سازمان ها با قدرت آنان در ارتباط است . مدیران با بکارگیری منابع قدرت می توانند زمینة رشد و تعالی یا زمینه انحراف و فساد سازمان را فراهم آورند و این امر به ماهیت وجودی و چگونگی استفاده از قدرت و منابع آن بستگی دارد.

قدرت ویژگی اساسی نقش مدیر بوده و زمینه اثربخشی او را در سازمان فراهم می سازد. این ویژگی، پدیده اجتناب ناپذیر در سازمان است که بعضی از مدیران به آن به عنوان پدیدة ای منفی می نگرند.

واقعیت این است که منفی و مثبت بودن قدرت به قضاوت و نوع کاربرد آن بستگی دارد؛ به گونه ای که اگر هدف از قدرت، اهداف سازمانی باشد می تواند پدیده ای مثبت و کارکردی به شمار آید و اگر هدف دستیابی به اهداف شخصی و فردی باشد، مطمئناً پدید های منفی و زشت خواهد بود.

"مک کللند" اظهار می دارد علت اینکه قدرت برای بیشتر افراد مفهوم ضمنی منفی دربردارد به نحوه بکارگیری آن بر می گردد. به گفته وی، بعد منفی قدرت به وسیله نوعی نیاز غیراجتماعی به داشتن تسلط بر سایر افراد سلطه پذیر، مشخص می شود. بعد مثبت قدرت، بر پیشگاهی، تأثیر پذیری و رهبری تأکید دارد. این بعد قدرت، هدفش توانمند ساختن دیگران جهت دستیابی به اهدافشان می باشد. و همین طور به شخص امکان می دهد قدرت رسیدن به هدفش را مورد آزمون قرار دهد.

همچنین بعد منفی قدرت در پی تسلط و اعمال کنترل بر دیگران است در حالیکه بعد مثبت قدرت در پی توانمند سازی صاحب قدرت و دیگر افراد می باشد. در بیشتر سازمان ها جنبه مثبت قدرت نسبت به جنبه منفی آن متداولتر است.

 

این موضوع در سوره بقره آیه 205 مورد اشاره قرار گرفته است.

سوره بقره آیه 205

وَإِذَا تَوَلَّى‏ سَعى‏ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ الْنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْفَسَادَ

و هرگاه به قدرت و حکومت رسد براى فساد در زمین و نابودى زراعت‏ ها و نسل کوشش مى‏کند و خداوند فساد را دوست ندارد.

بخشی از تفسیر نور

نااهل اگر به قدرت رسد، همه چیز را به فساد مى‏ کشاند. "اذا تولّى سعى"

خلاصه و نتیجه گیری

از مهمترین هزینه ها برای یک مدیر انتقاد پذیری در مدیریت می باشد. زیرا اگر این کار به درستی صورت نپذیرد نتایج زیان باری برای وی خواهد داشت. در مسابقات رایج دو و میدانی دقت کنید توجه همه افراد به دوندهایی جلب می شود که جلو تر از بقیه درحال دویدن هستند.

هیچ کس به بازنده ها و دنباله رو ها توجهی ندارد. بنابراین اگر می خواهید یک مدیر موفق باشید باید پیشرو باشید و وقتی که شما به یک مدیر پیشرو تبدیل می شوید زیر ذره بین قرار گرفته و سیل انتقادات به سمت شما جاری می شود. بسیاری از مدیران می خواهند که پیشرو باشند اما مورد انتقاد قرار نگیرند که این امکان پذیر نیست.

 

 

منابع:

-بررسی منابع پنج گانه قدرت مدیران با تعهد کارکنان در سازمان های دولتی شهرستان رفسنجان
-مجله توسعه و سرمایه/سال اول/ شماره 1/ پاییز و زمستان 1386 / صفحات 117 تا 132

-بهره مندی از قدرت و سیاست درتحول سازمانی/  رضا دباغیان نژاد و جهانگیر نجاتی 1391

 

گرد آورنده : تیم متفکران نوین مالی

 
 
 

معصومه یاری علی ابادی |   1399/03/13 06:42:12   |
0     0
مدیری موفق هست که انتقادپذیر باشند وبرای موفقیت سازمان کار کند وفقط منافع خودرا درنظر نگیرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
معصومه یاری علی ابادی |   1399/03/13 06:43:26   |
0     0
مدیری موفق هست که انتقادپذیر باشند وبرای موفقیت سازمان کار کند وفقط منافع خودرا درنظر نگیرداهداف منفی یعتی منافع شخصی در نطر گرفته شود واهداف مثبت یعنی اهداف کل سازمان را در نظر بگیریم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative