هیچ خویشتنداریی سودمندتر از دوری از حرام و پرهیز از آزار مؤمنان نیست. - امام رضا(ع)

تفسیر قرآن بر اساس نیازهای مردم بیان شود

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: تفسیر باید به گونه‌ای بیان شود که مردم احساس نیاز کنند و خود را مخاطب اصلی بدانند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شنبه شب در دومین اجلاسیه اساتید رشته‌های تخصصی حوزه علمیه که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار شد اظهار کرد: امروز وضعیت نماز و زکات در کشور خوب نیست.

وی افزود: فقط 13 درصد زکات موجود جمع‌آوری شده و دلیل اصلی این امر هم عدم تبلیغ صحیح زکات در میان مردم است و اقشار مختلف چنین انتظاری از روحانیون دارند که به تبلیغ صحیح همه ابعاد برای آنها بپردازند.
 
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه شیوه تبلیغ نماز و زکات رشته تخصصی نیست که عده‌ای به آن بپردازند و دیگران بی توجه باشند گفت: همه طلاب و مبلغان دینی باید این شیوه‌ها را بیاموزند و بکار بندند.
 
وی ادامه داد: روش‌های دعوت به نماز باید از سوی اساتید به طلاب آموزش داده شود البته نه اینکه مانند تفسیر همه اقوال را بگویند و طلاب را سرگردان کنند چه اینکه این روش را گاهی می‌بینیم و نتیجه‌ای ندارد.
 
قرائتی با اشاره به این مهم که تفسیر قرآن در ابتدای امر باید به صورت موردی و موضوعی ذکر شود عنوان کرد: لازم است اصولی را از آیات قرآن و روایات استخراج کرد که برای همه قابل فهم و قابل قبول باشد و علاوه بر این، تفسیر باید به گونه‌ای بیان شود که مردم احساس نیاز کنند و خود را مخاطب اصلی بدانند.
 
رئیس ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: امروز بیشتر منابر به شعر و داستان و مطالب سیاسی اختصاص می‌یابد، در حالی که لازم است سهم قرآن و تفسیر را هم در منابر در نظر گرفت.
 
وی با تاکید بر اینکه قرآن وحی منزل و حقیقت محض است و حتما باید در تبلیغ‌های دینی مورد توجه باشد تصریح کرد: خواب و بیان تعبیر آن در صورتی که حقیقت داشته باشند ده‌ها درجه پایین‌تر از وحی الهی هستند و ارزش بیان آنها بسیار کمتر است.
 
قرائتی با اشاره به فعالیت 130 دانشگاه در ایران و لزوم نگارش 130 تفسیر برای این دانشگاه‌ها عنوان کرد: همه می‌دانیم که اسلام برای همه ابعاد زندگی انسان در حوزه مادیات و معنویات فرامینی دارد که با تفسیر و تبلیغ صحیح، می‌توان آنها را در اختیار مردم قرار داد.
 
رئیس ستاد اقامه نماز تاکید کرد: همانطور که زلیخا، خود حضرت یوسف را مقابل چشم زنان آورد و آنها دستشان را بریدند، روحانیت هم باید امروز یوسف دین، گوهر اسلام را به مردم عرضه کنند و آنگاه خواهیم دید که اقشار مختلف حاضرند به دستورات دینی پایبند باشند.
 
وی با بیان اینکه تاکنون آنطور که شایسته و بایسته بوده، قرآن را درک نکرده‌ایم خاطرنشان کرد: قرآن آنقدر مطالب دارد که خود من تاکنون 4 هزار برنامه تلویزیونی تفسیر داشته‌ام و چند هزار برنامه‌ ضبط شده دیگر هم دارم که هنوز پخش نشده‌اند.
 
قرائتی با تاکید بر به روزآوری تفاسیر متناسب با نیازها و رویکردهای جدید در جامعه گفت: هزاران جلسه عزاداری اهل بیت(ع) در شهرهای مختلف ایران برپا می‌شود و با توجه به اینکه قرآن و اهل بیت هیچگاه از یکدیگر جدا نمی‌شوند، لازم است در کنار این مراسم‌ها، محافل قرآنی و تفسیری هم داشته باشیم.
 
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه می‌توان در 30 ثانیه هم یک نکته تفسیری را مطرح کرد افزود: جمهوری اسلامی زمانی زیبا و قرآنی است که بر روی پای خودش بایستد، منافع خودش را تهیه و به دیگر کشورها کمک کند و گرفتار گرگ‌های بین‌المللی و 1+5 نشود.

منبع خبر: تبیان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative