فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زیرا که قرآن دل مرده را زنده مى کند و از فحشاء و زشتى باز مى دارد. - پیامبر اکرم (ص)

پیانویی که عاشورایی‌تر از برخی حنجره‌هاست

برخی نوحه‌خوانها در گذشته هر کاری برای جذب مخاطب می‌کردند تا آنجا که آهنگ‌های خوانندگان لس‌آنجلسی محله «وست‌وود» تا «اورِنج‌کانتی» را در فضایی دور از حال و هوای کربلا، با جایگزین کردن اشعاری بدون کوچک‌ترین آرایه‌های ادبی و سراسر ایراد استفاده می‌کردند.

آلبوم فراق با محتوای نواهای عاشورایی از معدود آثاریست که به صورت اینسترومنتال(سازی بی‌کلام) برای ایام سوگواری سالار شهیدان ساخته شده است. امروزه سیل عظیمی از مراثی باکلام از طیف‌های مختلف که بیشتر آنان بویژه آثاری که از جنبه موسیقایی و صرفا توسط مرثیه‌خوان‌خلق شده‌اند در سطح بسیار نازلی عرضه می‌گردند.

با وجود جایگاه والای این مراسم نزد ایرانیان و تاثیر متقابل دیرباز بین موسیقی و مرثیه‌سرایی، متاسفانه در این حوزه نیز سیر نزولی داشته‌ایم. بسیاری نوحه‌خوانان بدون کم‌ترین اطلاعات از ابتدایی‌ترین ارکان موسیقی و ساز و کار نغمات و هیچ‌گونه دانش شعری و ادبی، در مقام شاعر و آهنگساز دست به خلق اثر می‌زنند که این از آفت‌های امروزه موسیقی عاشوراییست.

بعضی از نوحه‌خوانان از آنجا که توانایی خلق اثری فاخر ندارند و از آن طرف نیز می‌خواهند مخاطبان را به سمت و سوی خود بکشند به هر کاری برای جذب شنونده و مخاطب دست می‌زنند تا آنجا که چه بسیار از آهنگ‌های زنان خواننده‌ی به اصطلاح «اون وَرِ آبی» مقیم لس‌آنجلس از محله «وست‌وود» گرفته تا «اورِنج‌کانتی» در فضایی بسیار دور از صحرای کربلا، با جایگزین کردن اشعاری بسیار ابتدایی و ضعیف و بدون کوچک‌ترین آرایه‌های ادبی که هیچ! سرتاسر ایراد نوشتاری پیش‌پا افتاده استفاده می‌کنند و در مهم‌ترین مرثیه اسلام و تشیّع ارائه می‌دهند.

ازینرو انتشار آثاری همچون آلبوم «در فراق» علی‌رغم کاستی‌هایی که دارد، می‌تواند دریچه‌ای در جهت ارائه موسیقی و نواهای فاخر بر این «سوگ عظیم» گشوده شود. بردیا صدرنوری در این اثر هرآنچه از احساس داشته به شنونده منتقل می‌کند لیکن می‌توانست با حساسیت بیشتر در نوازندگی، کار بهتر و کم‌نقص‌تری ارائه دهد.

کاش می‌شد خالق این اثر، تمام قطعات را از نوحه‌نواها انتخاب می‌کرد تا بویژه شنونده عام با شنیدن ملودی‌های «گل پامچال» و «الهه‌ناز» از فضای صِرفِ عاشورایی آن با تداعی فضا یا احساس نوستالژیکی که به آثار مذکور دارد، خارج نشود.

آلبوم «در فراق» را می‌توان جایگزین بسیاری از آثاری کرد که امروزه خوراک سیستم‌های پخش خودرو شده‌اند که به نوعی ببیشتر به موسیقی «ترنس» و «house» شباهت دارند که در غالب آنها چند نفر با ذکر نام مبارک اما حسین(ع) به صورت «chorus» یا «ترجیع‌بند» ریتمی با تمپوی تند ایجاد کرده و نوحه‌خوان اصلی بر مبنای آن ریتم، فضایی بسیار هیجانی ایجاد کرده که متاسفانه بیشتر خلاء پخش آهنگ‌های زیرزمینی قبل محرم را پر می‌کند. لیکن آلبوم‌هایی همچون «در فراق» زمینه‌ای عاطفی برای درک عُقلایی‌تر از حادثه کربلا ایجاد خواهند کرد.

از نکات بسیار مثبت این اثر بهره از موتیف‌ها و فواصل ایرانی بر اساس رپرتوار دستگاهی است که بر ارزش و گیرایی اثر و درک و کشف و شهود شنونده میافزاید. بویژه آواز «دشتی» از متعلقات دستگاه بزرگ «شور» که این آواز با این «مُد» حتی تمام اهالی منطقه «وست‌وود» تا «اورِنج‌کانتی» لس‌آنجلس را هم منقلب می‌کند

منبع خبر:
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative