بر مردم (لازم) است که قرآن را همان طور که نازل شده قرائت کنند. - امام باقر(ع)

حافظ قرآن بودن اصل نیست باید عامل باشیم

جواد دهقانی، حافظ کل قرآن کریم گفت: حافظ قرآن بودن چندان شرط نیست بلکه مقدمه‌ای برای هرچه بیشتر عامل بودن به آموزه‌های قرآن و تعالیم اهل بیت(ع) است.


 جواد دهقانی، متولد ۱۳۶۵ زاده استان فارس، شهرستان خرم‌بید، روستای قشلاق دانشجوی سال سوم مقطع دکتری رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه خوارزمی واحد تهران است که از کودکی به حفظ قرآن علاقه داشته و با حفظ سوره‌هایی از جزء ۳۰ قرآن در همان سنین، پس از سال‌ها با حضور در برنامه شبی با قرآن روستای قشلاق موجب می‌‌شود که حفظ قرآن را به صورت جدی از اواخر تابستان ۷۹ آغاز کند تا جایی که در تابستان ۸۰ در کنار تحصیلاتش، موفق به حفظ هشت جزء از قرآن می‌شود.
با آغاز به کار جامعه القرآن در شهرستان خرم بید در سال ۸۰ – ۸۱ بعد از پایان دوران راهنمایی یک‌سال از ادامه تحصیل کناره‌گیری کرده و با شرکت در کلاس‌های این مؤسسه در طی یک‌سال موفق به حفظ کل قرآن کریم می‌شود. 
دهقانی در پاسخ به اینکه چه کسانی شما را در حفظ قرآن کمک کردند  گفت: پدرم که در حد تحصیلات ابتدایی سواد داشت، به شکل کاملا مبتدی و سنتی به تلاوت قرآن اهتمام داشت و همین باعث شده بود که من نیز از همان دوران کودکی مشتاق به فراگیری قرائت قرآن شوم. با کمک او در سنین هفت، هشت سالگی تعدادی از سوره‌های کوچک قرآن را حفظ کردم. در سال چهارم دبستان بودم که حدود نیمی از جزء سی‌ام را حفظ کردم.
وی با بیان اینکه به دلیل عدم دسترسی به نوارهای تلاوت و ترتیل به سبکی کاملا ساده قرآن می‌خواندم، افزود: از آنجایی که به لحاظ تسلط بر روخوانی بسیار روان و سلیس قرآن می‌خواندم، در مدرسه و در ساعتی که به اصطلاح زنگ قرآن بود اولین کسی بودم که همیشه معلم از من می‌خواست که از روی درس جدید بخوانم.

ترک تحصیل یک ساله به منظور حفظ قرآن کریم
دهقانی با اشاره به ترک تحصیل یک ساله خود به منظور حفظ قرآن کریم، ادامه داد: البته در ابتدا اصلا تمایلی نداشتم که یک سال درس و تحصیل را کنار بگذارم و به‌طور اختصاصی به امر حفظ قرآن اشتغال پیدا کنم؛ چراکه احساس می‌کردم در کنار تحصیل می‌توانم حفظ قرآن را نیز داشته باشم. اما، با تشویق والدینم مقرر شد که در طرح تابستانه جامعة القرآن که کلاس‌هایی را برای استعدادسنجی از کسانی که توانایی حفظ قرآن در طول یک‌سال را دارند شرکت کنم و چنانچه علاقه‌مند شدم ادامه دهم در غیر این صورت برای ثبت نام در مقطع اول دبیرستان و ادامه تحصیل اقدام کنم.
این حافظ قرآن ادامه داد: در دو هفته اول این دوره آنچنان شیفته کلاس‌ها شدم که بدون هیچ حرف و حدیثی تمام وقتم را به حفظ قرآن اختصاص دادم و با قاطعیت می‌توانم بگویم که اگر تشویق‌ها و حمایت‌های پدر و مادرم نبود توفیق حفظ کل قرآن برایم حاصل نمی‌شد و این را به‌ویژه بعد از آغاز مجدد تحصیلاتم و دشواری‌های آن ایام از جمله ساعات برگزاری کلاس‌های درسی که دو شیفته بود و نیز مشکلات رفت و آمد بین روستا و شهرستان بیشتر متوجه شدم. آن یک سال یکی از بهترین سال‌های زندگی‌ام بود.
وی در پاسخ به اینکه از چه روش‌هایی برای حفظ قرآن مدد جسته است، گفت: روش حفظ بنده متناسب با برنامه جامعة القرآن بود؛ به این شکل که باید روزانه دو صفحه از قرآن را حفظ می‌کردیم. در ابتدای ساعت کلاس‌ها باید دو صفحه روز قبل محفوظات را به استاد ارائه می‌دادیم و پس از آن در حدود یک ساعت استاد مربوطه ترجمه و تفسیر مختصری از دو صفحه‌ای را که می‌بایست برای روز بعد حفظ می‌کردیم، ارائه می‌داد. 

حضور در مسابقات
دهقانی با اشاره به حضور خود در مسابقات حفظ قرآن و کسب موفقیت، گفت: با توفیق الهی توانستم در مسابقات بسیاری شرکت کنم و موفقیت‌های چشمگیری همچون مقام اول کشوری در رشته مفاهیم قرآن کریم سازمان ورزش وجوانان در سال ۱۳۹۳، مقام دوم در المپیاد دانشجویی رشته تفسیر در سال ۱۳۸۷، مقام پنجم المپیاد دانشجویی رشته حفظ موضوعی در سال ۱۳۸۸، مقام اول کشوری در رشته حفظ ۱۰ جزء سازمان بهزیستی در سال ۱۳۹۰، مقام اول استانی در رشته حفظ مسابقات دانش‌آموزی سال ۱۳۸۳، مقام دوم استانی رشته حفظ کل قرآن کریم مسابقات سازمان بسیج درسال ۱۳۹۱ و مقام دوم استانی رشته حفظ ۲۰ جزء مسابقات سازمان بسیج در سال ۹۰ را کسب کنم.
وی در پاسخ به اینکه حفظ قرآن چه تأثیرات و برکاتی برای زندگی او داشته؛ عنوان کرد: مسلما انسان هرچه بیشتر با کلام‌الله مأنوس باشد افکار و اعمال و رفتارش نیز بیشتر صبغه الهی به خود می‌گیرد و می‌تواند تغییرات حاصله در خود و زندگی‌اش را با اندکی دقت در یابد. بنده ضمن اذعان به نقص‌هایی که دارم اما باید بگویم تأثیری که قرآن در من داشت و تغییری که در من ایجاد کرد آنچنان زیاد بوده که اطرفیان و دوستانم که از زمان کودکی تا زمانی که وارد حوزه قرآنی شدم، مرا می‌شناسند به صراحت به این تغییرات اذعان داشته‌اند و بارها این مطلب را برایم یادآور شده‌اند.

ناخودآگاه نظمی در کارهایم احساس ‌کردم 
دهقانی افزود: می‌توانم به صراحت بگویم اگر توفیقات واصله از قرآن نبود شاید مسیر من غیر از این چیزی بود که هم‌اکنون در آن قرار دارم؛ حتی همین موفقیت نسبی در تحصیلاتم را مدیون قرآن هستم، چراکه نظم در کار و برنامه‌ریزی در انجام امورات و کارها را که یکی از رموز موفقیت است از زمانی که وارد عرصه قرآنی شدم در زندگی‌ام پیدا شد. تا پیش از آن بیشتر اوقاتم را در بیرون از خانه و به همراه دوستان و رفقا به بطالت و سرگرمی‌های پوچ می‌گذراندم اما با عنایت قرآن ناخودآگاه نظمی در کارهایم احساس ‌کردم که تا پیش از آن چنین امکانی را برای خود تصور نمی‌کردم. 

سخن آخر
در پایان باید بگویم که حافظ قرآن بودن چندان شرط نیست بلکه مقدمه‌ای است برای هرچه بیشتر عامل بودن به آموزه‌های قرآن و تعالیم اهل بیت(ع)؛ از خداوند متعال می‌خواهم که این توفیق را به ما عنایت فرماید که شرمنده حضرت بقیه الله الاعظم(عج) که حافظ و عامل واقعی قرآن و بلکه تجلی عینی آیات قرآن هستند، نباشیم.

منبع خبر: خبرگزاری بین المللی قرآن
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative