عابدترین مردم کسی است که واجبات را انجام دهد. - امام حسن عسکری

اگر با دید مدیریتی به این جهان هستی نگاهی بیندازیم جهان را شبیه به یک سازمان می‌بینیم که دارای هدف بوده و تمام اعضای آن برای رسیدن به هدف سازمان در تلاشند. سازمان بزرگی که سازمان‌های کوچک‌تری در درون خود دارد که هرکدام از آنها هم هدف خود را دارند.

اما با یک دید سیستمی می‌توان گفت همه...

 
 

 

اما با یک دید سیستمی می‌توان گفت همه برای رسیدن به هدف نهایی در تلاشند. مدیریت این جهان در دست خداوند است و خداوند این سازمان را هدایت و رهبری می‌کند. برای آن هدف تعیین کرده و برای رسیدن به آن هدف منابع را با هم هماهنگ کرده و در راه رسیدن به هدف نیروها را هدایت و مدیریت می‌کند.

 

با توجه به اینکه خداوند خلقت تمام مخلوقات را برای انسان بیان می‌کند و در قرآن می‌فرماید:

 

«هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُم مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ثُمَّ اسْتَوَى‏ إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ »

«او [خدایی] است که همه آنچه را [از نعمت‌ها] در زمین وجود دارد، برای شما آفرید، سپس به آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چیز آگاه است».

 

و بعد از خلقت انسان این‌گونه بیان می‌کند:

 

«ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ »

«سپس آن را آفرینش تازه‌ای دادیم، پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است!»

 

قرآن کتابی است که طبق آیات آن:

 

« وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لاَیَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَهًٍْ إِلَّا یَعْلَمُهَا وَلاَ حَبَّهًٍْ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ »

«کلیدهای غیب، تنها نزد اوست و جز او، کسی آنها را نمی‌داند. او آنچه را در خشکی و دریاست‌می‌داند، هیچ برگی[از درختی] نمی‌افتد، مگر اینکه از آن آگاه است و نه هیچ دانه‌ای در تاریکی‌های زمین، نه هیچ تر و خشکی وجود دارد، جز اینکه در کتابی آشکار[در کتاب علم خدا] ثبت است».

 

در این کتاب آسمانی از مدیران گوناگونی نام برده شده است که هرکدام ویژگی‌هایی برای مدیریت دیگران داشته‌اند. مدیرانی همچون خود خداوند، پیامبران، افراد نیکوکار و افراد عادی تا فرمانروایان ستمکار و شیطان. ما برآن شدیم تا ویژگی‌های مدیریتی خود خداوند را از این کتاب آسمانی بیان کنیم.

 

در این کتاب سعی شده است چگونگی مدیریت خدا برای هدایت و تکامل و رسیدن به هدف انسان بررسی گردد. کتاب از چند بخش تشکیل شده که هر بخش مربوط به یکی از مراحل خلقت و کمال انسان است. در ادامه مقدمه تعاریف لازم و مورد استفاده درکتب مدیریت که دراین کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد آورده شده است.

 

سپس ویژگی‌های این سازمان آورده شده است. در بخش بعد مدیریت خداوند قبل از خلقت حضرت آدم(ع) و آماده شدن جهان برای خلقت حضرت آدم(ع)و در ادامه مدیریت تغییر خداوند برای خلقت حضرت آدم(ع) و چگونگی برخورد ملائکه با این تغییر و مراحل مدیریت خداوند بررسی می‌گردد.

 

در فصل سوم مدیریت خداوند قبل از هبوط حضرت آدم(ع) به زمین مطرح می‌گردد. در فصل چهارم به هبوط انسان به زمین و مدیریت خداوند برای هدایت انسان در این جهان و روی زمین آورده شده که بیشترین تمرکز این کتاب بر این فصل است در ادامه مدیریت خداوند برای تحول در دنیا و آماده شدن برای قیامت و در نهایت مدیریت خداوند در روز قیامت بررسی می‌گردد.

 

منبع:

انتشارات سلام اصفهان، علیرضا روحانی قهساره، 1393

گردآورنده:

تیم متفکران نوین مالی

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مقالات قرانی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative