راست ترین سخن، رساترین پند و زیباترین حکایت، کتاب خدا (قرآن) است. - پیامبر اکرم (ص)

فضیلت سوره انفال

در تفسیر عیاشى از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره برائت و انفال را در هر ماه یک بار تلاوت نماید هرگز نفاق به سراغ او نخواهد رفت و از شیعیان مولا امیرالمؤمنین على (علیه السلام) در روز قیامت محسوب خواهد شد و در آن روز از میوه هاى بهشتى تناول خواهد کرد تا مردم از حساب فارغ شوند.

 

 
 

و در مجمع البیان ابى بن کعب از رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره برائت و انفال را تلاوت نماید من در روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد و گواهى خواهم داد بر اینکه او از نفاق به دور بوده و خداوند به عدد هر مرد و زن منافق که در دنیا باشند براى او ده حسنه ثبت و ده گناه محو و ده درجه بالا مى برد و علاوه بر اینها عرش الهى و حاملانش براى او تا زمانى که زنده است صلوات مى فرستند.

 

فضیلت سوره آل عمران

در تفسیر منهج الصادقین آمده است که ابن عباس از رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که هر کس سوره آل عمران را در روز جمعه بخواند حقتعالى و فرشتگان بر او صلوات فرستند.

 

و در حدیث دیگرى آمده است که خواندن سوره آل عمران در شب جمعه موجب مى شود که در قیامت خداوند دو بال به او مرحمت کند تا همچون برق از پل صراط بگذرد.

 

فضیلت سوره انعام

در کتاب ثواب الاعمال از ابن عباس روایت شده که هر کس سوره انعام را در هر شب بخواند از عذاب و هول و هراس قیامت در امان بوده و هرگز آتش جهنّم را در پیش روى خود نخواهد دید.

 

و در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: سوره انعام یکجا بر پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) نازل شد و هفتاد هزار فرشته او را همراهى مى کردند و اگر مردم اهمیت و فضیلت این سوره را مى دانستند هرگز خواندن آن را ترک نمى کردند.

 

و در حدیث دیگرى از امام رضا (علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس این سوره را بخواند آن هفتاد هزار فرشته اى که این سوره را نازل کرده اند براى او تسبیح مى کنند تا روز قیامت.و نیز از کعب الاخبار روایت شده که حقتعالى در روز قیامت به قارى این سوره خطاب مى کند که اى بنده من در سایه من در آى و از میوه هاى بهشتى من بهرهمند شو و از آب کوثر من بیاشام و از چشمه سلسبیل من غسل کن که تو بنده منى و من خداى توام و در حدیث دیگرى پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: هر کس سوره انعام را تا آیه «یَعْلَمُ ما تَکْسِبُونَ» بخواند حق تعالى چهل هزار فرشته را براى او موکل مى نماید که مثل عبادت خود را براى او بنویسند تا روز قیامت و فرشته اى از آسمان هفتم نازل مى شود و با او گرزى از آهن باشد که هرگاه شیطان بخواهد او را وسوسه کند آن فرشته گرز را بر سر شیطان فرو کوبد و از او دور نماید و بین او و شیطان هفتاد حجاب واسطه است.

 

فضیلت سوره اعراف

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره اعراف را در هر ماه یک بار بخواند در روز قیامت از جمله کسانى خواهد بود که براى آنان ترس و غمى نخواهد بود. و چنانچه در هر جمعه چه شب و چه روز آن بخواند از جمله کسانى خواهد بود که حساب رسى ندارند. و چنانچه پیوسته این سوره را بخواند به گونه اى که آن را ترک نکند، در روز قیامت این سوره گواهى مى دهد بر اینکه این شخص خواننده او بوده و در مصباح کفعمى از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت شده که فرمود: هر کس سوره اعراف را بخواند خداوند بین او و شیطان حایل ایجاد مى کند و در قیامت هم حضرت آدم شفیع او خواهد شد.

 

فضیلت سوره ابراهیم

در مجمع البیان ابى بن کعب از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره ابراهیم را بخواند خداوند به عدد تمام کسانى که بت پرستیده اند و کسانى که بت نپرستیده اند به عدد هر یک ده حسنه در نامه عملش ثبت مىکند.

 

فضیلت سوره اسراء

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره بنى اسرائیل را در هر شب جمعه بخواند نمیرد تا امام زمان«عج» را درک کند و از یاران آن حضرت باشد.

 

فضیلت سوره انبیاء

در مجمع البیان ابى بن کعب از رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر که سوره انبیاء را بخواند حق تعالى در قیامت حساب او را آسان کرده و هر پیغمبرى که در قرآن نام او ذکر شده، آن روز با او مصافحه کرده، سلام کند.و در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره انبیاء را با شوق و رغبت بخواند در قیامت تمام پیامبران رفیق او باشند و در بهشت از احترام خاصى برخوردار خواهد بود و در دنیا هم در چشم مردم عزیز و مکرّم باشد.

 

فضیلت سوره احزاب

در مجمعالبیان ابىبنکعب از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره احزاب را قرائت کند و آن را به اعضاء خانوادهاش تعلیم نماید خداوند عذاب قبر را از او بر مى دارد.

فضیلت سوره احقاف

در مجمع البیان ابىبنکعب از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره مبارکه احقاف را بخواند به عدد ریگهاى عالم ده حسنه در نامه عمل او ثبت و ده گناه از او محو و ده درجه براى او بالا مى رود. در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره احقاف را در شب جمعه بخواند حق تعالى او را از ترس و هراس دنیا و آخرت ایمن گردان.

 

فضیلت سوره الرحمن

در مجمع البیان ابى بن کعب از رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره الرحمن را قرائت کند شکر نعمتهاى الهى را اداء کرده است و حق تعالى بر ضعف و ناتوانى او رحم کند.

 

و در روایت دیگرى مى فرماید: براى هر چیزى عروسى است و عروس قرآن سوره الرحمن است. امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: قرائت سوره الرحمن را ترک نکنید زیرا این سوره در دل منافقین قرار نمى گیرد. حماد بن عثمان مى گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: واجب است سوره الرحمن را در هر روز جمعه خواندن به این ترتیب که هرگاه به آیه «فَبِأَىِّ الاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» که رسیدى بگو «لا بِشَىْء مِنْ آلائِکَ ربِّ اُکَذِّبْ» که اگر کسى این سوره را با این کیفیت بخواند و بمیرد شهید از دنیا مى رود.

 

و در حدیث دیگرى مى فرماید: اگر کسى در شب این سوره را با این کیفیت بخواند دو فرشته مأمور حفاظت او مى شوند تا صبح و چنانچه صبح بخواند او را حفاظت مى کنند تا شب.

 

فضیلت سوره الحاقة

در کتاب مجمع البیان ابىبنکعب از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره الحاقة را تلاوت نماید خداوند حساب رسى او را در قیامت آسان نماید.

 

فضیلت سوره انشقاق

در کتاب مجمع البیان ابىبنکعب از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت کرده که فرمود: هر کس سوره انشقاق را تلاوت نماید خداوند او را در پناه خود قرار داده و نامه عملش را به دست راستش قرار خواهد داد.

 

فضیلت سوره اعلى

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره اعلى را در نمازهاى واجب و یا مستحب بخواند روز قیامت به او گفته مىشود که از هر در بهشت که مى خواهى وارد شو.

 

فضیلت سوره الم نشرح

در کتاب ثواب الاعمال از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: هر کس پیوسته سوره و الشمس و واللیل و والضحى و الم نشرح را در شب یا روز تلاوت نماید، تمام موجودات زمین حتى موهاى بدن و اعضاء و جوارحش در روز قیامت به نفع او شهادت دهند و خداوند شهادت آنها را پذیرفته خطاب به آنها مى فرماید: پذیرفتم شهادت شما را درباره این بنده ام اکنون او را رها کرده بگذارید به بهشت رود و در بهشت نیز هر کجا که خواهد انتخاب کند، (سپس خطاب به فرشتگان مى فرماید) هر چه مى خواهد بدون منت به او عطا کنید که این از رحمتهاى من است و گوارا باد بر این بنده ام.

 

منابع:

ـ تفسیر خلاصه منهج الصادقین جلد1 ص179

ـ نور الثقلین جلد1 ص697

ـ خلاصه منهج الصادقین جلد2 ص29

ـ نور الثقلین جلد2 ص3

ـ نور الثقلین جلد2 ص117

ـ نور الثقلین جلد2 ص525

ـ نور الثقلین جلد3 ص97

ـ تفسیر خلاصه منهج جلد3 ص244

ـ نور الثقلین جلد4 ص233

ـ نور الثقلین جلد5 ص7

ـ تفسیر خلاصه منهج جلد6 ص72

ـ نور الثقلین جلد5 ص411

ـ تفسیر خلاصه منهج جلد6 ص282

ـ تفسیر خلاصه منهج جلد6 ص290

ـ نور الثقلین جلد5 ص554

ـ نور الثقلین جلد5 ص602

گردآورنده:

تیم متفکران نوین مالی

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مقالات قرانی جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative