آگاه باشید که دانش آینده، اخبار گذشته و درمان دردهایتان و نظم میان شما در قرآن است. - امام علی (ع)

برخى از نرم ‏افزارهای عمومی به علم تفسیر قرآن اختصاص داشته، و براى این رشته نیز تولید شده‏ اند. در این بخش از نوشتار به برخى از آنها اشاره مى‏ کنیم.

 

 
 

1. معجم فقهى
این نرم‏ افزار که محصول تلاش مرکز معجم فقهى حضرت آیة اللّه گلپایگانى است، یکى از نرم‏ افزارهاى علوم اسلامى است که داراى حجم بسیار فراوانى از اطلاعات مى ‏باشد و بیش از سه هزار جلد کتاب و منبع از منابع علوم اسلامى را در خود جاى داده است.


این برنامه که در نوع خود از جهت حجم متون کم نظیر است، اطلاعات خود را در 26 گروه عرضه مى ‏نماید که دو گروه آن اختصاص به تفسیر اهل سنّت و شیعه دارد، و در گروه تفاسیر شیعه 26 عنوان تفسیر عرضه شده است، مانند: المیزان، مجمع البیان، جوامع الجامع، تفسیر القمّى، تفسیر العیّاشى، تفسیر بحارالانوار، املاء ما من به الرحمن، نور الثقلین، تفسیر صافى، تفسیر الأصفى، تبیان، تفسیر ابوحمزه ثمالى، تفسیر الامام العسکرى(ع)، کنزالدقائق و تفسیر فرات کوفى، و در گروه تفاسیر اهل سنّت 28 عنوان از عناوین منابع تفسیرى قابل دسترسى مى‏ باشد مانند: تفسیر مجاهد، تفسیر الثورى، تفسیر القرطبى، تفسیر الطبرى، معانى القرآن، زاد المسیر، تفسیر الجلالین، الدرّ المنثور، تفسیر الثعالبى، فتح القدیر، احکام القرآن و شواهد التنزیل.


از ویژگی‏هاى این نرم ‏افزار امکان انتخاب گروهى از منابع اطّلاعاتى دارا بودن گزینه «مشابه» در بخش جستجو و قابلیّت فیش‏بردارى از اطلاعات است به گونه ‏اى است که کاربر فقط مى ‏تواند به مقدار پنج صفحه -پنج صفحه، اطلاعات را انتقال دهد، و این کار موجب اتلاف وقت و خستگى پژوهشگر مى ‏شود.
مشکل دوّم، وجود اغلاط و اشتباهات فراوان در اطّلاعات آن مى ‏باشد، که حاکى از عدم دقّت کافى در دادن اطّلاعات به برنامه است.

 

2. جامع الأحادیث 5/2
نرم ‏افزار مزبور یکى از بهترین نرم‏ افزارهاى کاربردى در حوزه دین و علوم اسلامى به شمار مى ‏رود و محصول تلاش مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى مى ‏باشد و مجموعه اطلاعات آن مشتمل بر 718 عنوان کتاب از منابع معتبر و مهم اسلامى است. اهمیت این برنامه نه از جهت حجم اطّلاعات؛ بلکه از جهت نوع برنامه، کیفیّت عرضه اطّلاعات، قابلیّت‏هاى مفید برنامه و صحّت اطّلاعات داده شده، بسیار قابل توجّه و حائز اهمّیّت است و شاید بتوان آن را کم نظیر دانست.


مشتمل بودن «جامع الأحادیث» بر منابع گوناگون همچون: حدیث، تفسیر، لغت و تاریخ، قابلیّت انتخاب به صورت‏هاى مختلف، انتقال اطلاعات بدون هیچ محدودیتى، امکانات پژوهشى همچون: حاشیه‏ نویسى، نمایه زنى، علامت‏گذارى و امکان جستجوى پیشرفته و امکان تبدیل اطّلاعات به برنامه ‏هاى دیگر با استفاده از مبدّل برنامه (نور مبدّل) همه و همه از مزایاى نرم ‏افزار مزبور به شمار مى ‏آید.


یکى از ویژگى ‏هاى ارزشمند نور 5/2، قابلیت جستجوى احادیث مرتبط با آیه انتخابى و امکان تفسیر آیات به وسیله روایات مى‏ باشد. با کمک این قابلیت کاربر مى ‏تواند کلیه روایات و یا عباراتى که به نحوى در کتب روائى شیعه پیرامون یک آیه به صورت تفسیر یا توضیح آمده است را جستجو کند و بدین ترتیب بزرگ‏ترین مجموعه تفسیر روائى شیعه دسترسى پیدا کند.


از میان 718 عنوان کتاب و منبع موجود در این نرم ‏افزار، 7 عنوان به موضوع تفسیر و علوم قرآن اختصاص یافته است که عبارت است از: تأویل الآیات، تفسیر الإمام العسکرى(ع)، تفسیر عیّاشى، تفسیر القمّى، تفسیر فرات کوفى، شواهد التنزیل و متشابه القرآن. اگر چه این نرم ‏افزار را نمى ‏توان به طور مستقل یک نرم‏ افزار تفسیرى به شمار آورد، اما در دستیابى به متن تفاسیر روایى نقش مهمّى را ایفا مى ‏کند و مجموعه‏اى نفیس از احادیث تفسیرى را در معرض استفاده محققان قرار مى‏ دهد.

 

3. مکتبة الألفیة للسنّة النبویّة
نرم‏ افزار مزبور نیز از جمله نرم‏ افزار هایى عمومى در بخش تفسیر به شمار مى ‏آید و نسخه سوم آن مشتمل بر 112 عنوان کتاب در 700 مجلّد از منابع اسلامى در زمینه تفسیر، علوم قرآن، حدیث، سیره و تاریخ مى ‏باشد. و مى ‏تواند براى دستیابى محقّقان قرآنى به برخى از منابع، بسیار مفید واقع شود. برخى از این کتب عبارت‏اند از: التاریخ الکبیر، الأوسط، ثقات ابن حبان، المجروحین، تاریخ بغداد، تاریخ مدینة دمشق، لسان المیزان و سیر أعلام النبلاء.

 

منبع:

نشریه  ره‌آورد نو - شماره7

نویسنده :

احمد اکبرى

گردآورنده:

تیم متفکران نوین مالی

 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مقالات قرانی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative