کسى‌ دست‌ کسى‌ را نمى‌بوسد، زیرا بوسیدن‌ دست‌ او مانند نماز خواندن‌ براى‌اوست‌. - امام رضا (ع)

تفسیر قرآن به معناى واقعى خویش، از زمان پیامبر اکرم(ص) آغاز شد؛ به تدریج هزاران کتاب درباره تفسیر قرآن به زبان ‏هاى گوناگون و با گرایش ‏هاى متفاوت نوشته شده، آنچنان که مراجعه به تمامى آنها براى قرآن‏ پژوهان امرى دشوار و بازیابى اطلاعات آنان در مواردى محال مى‏ نمود از این‏رو ضرورت تولید نرم ‏افزارهاى تفسیرى که حاوى مهم‏ترین تفاسیر جهان اسلام باشند روز به روز بیشتر احساس مى ‏شد. این نیاز روزافزون منجر به تولید نرم ‏افزارهاى تفسیرى با قابلیت‏هاى ویژه شده.

 
 

قرآن کریم کتابى پر ارزش، بسیار ژرف و اثرگذار در دل‏ هاى انسان‏هاى خدا پرست است و با گذشت زمان نیز هیچ گاه کهنه نشده، همیشه تازه و به روز مى ‏باشد؛ چرا که تنها براى یک زمان و یا یک نسل خاص نازل نشده؛ بلکه کتاب هدایت بشر در همه اعصار به شمار مى ‏آید. از آنجا که قرآن مشتمل بر مفاهیم بلند و اسرار و رموز فراوان است، براى همیشه نیازمند تفسیر و تاءویل خواهد بود و دست‏یابى به ژرفاى مفاهیم آن براى همگان به آسانى میسّر نمى ‏گردد.


امروزه نرم افزارهاى تفسیرى کمک بزرگى به پژوهشگران این علم در راستاى دستیابى به اطّلاعات موجود مى ‏نماید؛ زیرا با پیشرفت‏ هاى امروزى در بخش رایانه و نرم‏ افزارهاى تولیدشده در بخش ‏هاى مربوط، صرف وقت فراوان در کتابخانه‏ ها براى کسب اندک اطّلاعات مورد نیاز در هر فنّ، به هیچ وجهى مقرون به صرفه نیست و گاهى در برخى موارد نیز به هدر رفتن عمر آدمى به شمار مى ‏رود.


تولید نرم افزارهاى تفسیرى و در نگاه کلان نرم ‏افزارهاى اسلامى، اگر چه داراى تاریخچه و سابقه طولانى نیست، امّا در مسیر رشد و ارتقاء، از سرعت فراوانى برخوردار بوده است. از این‏رو، با گذشت کمتر از دو دهه از عمر آن، شاهد پیشرفت‏هاى چشمگیرى در زمینه تولید نرم‏ افزارهاى اسلامى هستیم که خود امید روشنى را براى ما متجلّى مى ‏سازد. امّا باید بدانیم که پیشگاهى ما مسلمانان در نهضت فکرى و اندیشه، مسلتزم حرکت بلند در مسیر پویایى آن مى باشد و تا دستیابى به آن قلّه رفیع، راهى بس طولانى را در پیش داریم.

 

بایسته ‏هاى نرم افزارهاى تفسیرى
نرم‏ افزارهاى تفسیرى موجود از توانایی ما و قابلیت‏ هاى ارزشمند و کاستى ‏هاى گوناگونى برخوردارند. پیش از آنکه به بررسى شایستگى‏ ها و کاستى‏ های این برنامه‏ ها بپردازیم, لازم است به این سؤال پاسخ دهیم که قرآن ‏پژوهان و محققان مباحث تفسیرى چه انتظاراتى از یک نرم‏ افزار تفسیرى دارند؟ به عبارتى بایسته‏ هاى نرم ‏افزارهاى تفسیرى چیست؟! به نظر مى‏ رسد که رعایت نکات زیر در اتقان و جذابیت و بالا بردن کارآئى نرم‏ افزارهاى تفسیرى تأثیر بسیار بسزایی دارد.


1. جامعیّت بخشى به منابع اطّلاعاتى، ارائه متون تفاسیر گوناگون شیعه و اهل سنّت، به زبان‏هاى مختلف عربى، فارسى و انگلیسى توجه به گرایش‏هاى متفاوت روایى، درایى، عرفانى و تاریخى، عرضه منابع جانبى در علم تفسیر مانند: ترجمه قرآن با زبان‏هاى مختلف، لغت، تاریخ و شأن نزول؛ و همچنین توجه خاص به تفاسیر موضوعى که امروزه جاى آن در نرم ‏افزارهاى تفسیرى خالى است و بیش از هر چیز مورد نیاز پژوهندگان قرآنى است، این امور همگى باعث غناى مطالب برنامه‏ هاى تفسیرى شده و موجب مى‏گردد که پژوهشگر با ورود به نرم‏ افزار مزبور هیچ گونه نیازى به منبع دیگرى پیدا نکند و اطلاعات مورد احتیاج خود را به راحتى به دست آورد.


2. صحّت اطّلاعات ارائه‏ شده در نرم افزارها، این امر زمینه اعتماد پژوهشگران را نسبت به نرم افزارها فراهم می ‏کند. از این‏رو، باید در وارد کردن متن منابع به برنامه دقت نمود و از شتاب‏ زدگى پرهیز کرد تا از وقوع اشتباهات و غلط‏ هاى تایپى به شدّت جلوگیرى شود و محقّق با اطمینان کامل بتواند از آن بهره ‏مند شود.


3. ایجاد قابلیّت‏ ها و امکانات مورد نیاز، مانند: قابلیّت جستجوى لفظى و موضوعى با سرعت بالا، امکان مشاهده آیات مورد نظر همراه با متن منابع، قابلیّت استفاده از صوت قرآن، قابلیّت جستجو و تعیین دامنه به صورت گروهى و موردى، انتقال مطالب به یادداشت و امکان چاپ آنها و نیز فیش بردارى و انتقال مطالب به نرم ‏افزارهاى واژه ‏پرداز مانند: زرنگار و وُرد.


4. به روز کردن اطّلاعات نرم ‏افزارهاى تفسیرى، که با تولید نسخه‏ هاى جدید و تکمیل آنها با منابع جدید ممکن مى ‏شود.


5. تولید برنامه هوشمند در موضوع تفسیر قرآن، که بتواند با مقایسه ترجمه ‏ها و تفسیرهاى مختلف به حذف موارد تکرارى اقدام نماید و محصول نظرات و آراء گوناگون را به پژوهشگر ارائه دهد.

 

منبع:

نشریه  ره‌آورد نو - شماره7

نویسنده :

احمد اکبرى

گردآورنده:

تیم متفکران نوین مالی

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مقالات قرانی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative