بـرترى قـرآن بر سـایر سخـن ها هـمانند برترى خدا بر مخـلوقات اوسـت. - رسول اکرم (ص)

وجود فرشتگان از مسلّمات دین اسلام، بلکه تمام شرایع الهی است. فرشتگان موجوداتی مجرّد، عاقل، با شعور و بندگان گرامی خداوند و معصوم از گناه و خطایند. قرآن نیز دلالت دارد که فرشتگان مادی نیستند: (وَلَقَدْ جَاءتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِیمَ بِالْبُـشْرَی قَالُواْ سَلاَماً قَالَ سَلاَمٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاء بِعِجْل حَنِیذ فَلَمَّا رَأَی أَیْدِیَهُمْ لاَ تَصِلُ إِلَیْهِ نَکِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِیفَةً قَالُواْ لاَ تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَی قَوْمِ لُوط.)(هود: 69ـ70)

 

 
 

اسرافیل، جبرئیل و میکائیل سران فرشتگان هستند. اسرافیل در درجه نخست و جبرئیل در رتبه بعد قرار دارد.
طبق بیان قرآن کریم، فرشتگان دارای اصناف مختلف بوده و وظایف گوناگون دارند:
1. حاملان عرش الهی؛
2. تدبیرکنندگان امور؛


3. ستانندگان جان انسان ه؛
4. مراقبان اعمال انسان ه؛


5. نگهبانان انسان ها از خطر؛
6. مأموران عذاب و مجازات؛


7. یاری رسانندگان به مؤمنان؛
8. مأموران وحی الهی.

 

اقسام فرشتگان وحی
قرآن کریم دلالت دارد بر اینکه فرشتگان وحی چند دسته اند:
(وَالصَّافَّاتِ صَفّاً فَالزَّاجِرَاتِ زَجْراً فَالتَّالِیَاتِ ذِکْراً)(صافات: 1ـ3)؛ سوگند به صف بستگان که صفی [با شکوه ]بسته اند، به رانندگان [شیاطین] که به سختی می رانند و به تلاوت کنندگان ذکر [= آیات الهی].
از این آیات استنباط می شود که فرشتگان مأمور وحی سه دسته اند:
دسته نخست برای رساندن وحی صف کشیده اند. قرآن این دسته را به ارجمندی و نیکوکاری می ستاید: (فِی صُحُف مُّکَرَّمَة مَّرْفُوعَة مُّطَهَّرَة بِأَیْدِی سَفَرَة کِرَام بَرَرَة) (عبس: 13ـ16)؛ در صحیفه هایی ارجمند، والا و پاک شده به دست فرشتگانی ارجمند و نیکوکار.


دسته دوم نگهبانان وحی هستند که عبارت (فَالزَّاجِرَاتِ زَجْراً) به آنان اشاره دارد. روایات نیز اشاره دارد که برخی سور را تعداد بسیاری فرشته همراهی کرده اند؛ از جمله، در روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) آمده است: هفتاد هزار فرشته هنگام نزول سوره انعام آن را بدرقه می کردند.


دسته سوم وحی را بر پیامبر می خوانند. آیه درباره آنان می فرماید: (فَالتَّالِیَاتِ ذِکْراً.)

از قرآن کریم استفاده می شود که جبرئیل سر دسته فرشتگان وحی است: (إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُول کَرِیم ذِی قُوَّة عِندَ ذِی الْعَرْشِ مَکِین مُطَاع ثَمَّ أَمِین)(تکویر: 19ـ21)؛ ]قرآن [سخن فرشته بزرگواری است... در آنجا ]در میان فرشتگان [فرمانروا و ]در پیشگاه خدا[ امین است.

 

نقش فرشته در وحی
نقش جبرئیل و دیگر فرشتگان در امر وحی، تنها این است که سخن خدا را دریافت کنند و به پیامبر برسانند. آنچه پیامبر از فرشته می شنود سخن خداست.جبرئیل نه چیزی بر وحی می افزاید و نه چیزی از آن می کاهد و تنها به اذن الهی فرود می آید: (وَ مَا نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّکَ لَهُ مَا بَیْنَ أَیْدِینَا وَمَا خَلْفَنَا وَمَا بَیْنَ ذَلِکَ وَمَا کَانَ رَبُّکَ نَسِیّاً) (مریم: 64)؛ و ]ما فرشتگان [جز به فرمان پروردگارت نازل نمی شویم.آنچه پیش روی ما و آنچه پشت سر ما و آنچه میان این دو می باشد ]همه [ویژه اوست و پروردگارت هرگز فراموشکار نبوده است.

 

چگونگی دریافت وحی توسط فرشته
حال که ثابت شد جبرئیل تنها مجرای انتقال وحی به پیامبر است، این سؤال رخ می نماید که او وحی را از چه کسی و چگونه می گیرد؛ در این باب، سه دیدگاه مطرح شده است:
دیدگاه اول: فرشته وحی همانند پیامبران (در یک قسم وحی) بیواسطه وحی را از خدا دریافت می کند.
دیدگاه دوم: فرشته وحی به واسطه موجود دیگری(طبق یک نظر، اسرافیل) وحی را می گیرد.
دیدگاه سوم: جبرئیل از طریق ارتباط با لوح محفوظ، وحی را دریافت می کند.

 

منبع:

نشریه معرفت _ شماره96

نویسنده:

مصطفی کریمی

 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث مقالات قرانی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative