خداوند سبحان هیچ کس را به چیزى چون این قرآن اندرز نداده است. - امام علی (ع)

«تفسیر موضوعی برون گرا» از ویژگی هایی برخوردار است که می تواند آن را از مرتبه یک اسلوب تفسیری فراتر برده، به عنوان یک روش تفسیری مطرح نماید. این ویژگی ها عبارت اند از:

 
 

 

1.  نقطة شروع تحقیق:

در این روش، مفسر کار خود را با واقعیت موجود و با محصول تجربه بشر در متن زندگی آغاز می کند. چنین مفسری نظر و اندیشه خود را به یکی از موضوع های اعتقادی و یا مسایل مربوط به دنیای هستی معطوف می دارد و اشکال ها و راه حل هایی را که تجربه و فکر بشر تاکنون در خصوص آن عرضه و مطرح کرده است، مورد توجه و مطالعه قرار می دهد.

او در این مطالعه، تلاش می کند علاوه بر شناسایی عناصر اصلی موضوع، پرسش ها و خلأهایی را که از لحاظ تطبیق تاریخی (یعنی پیاده شدن مفاهیم ذهنی در صحنه عمل) پیدا شده است، از نظر خود دور نکند (41 ، ص: 48 و 53).

در این روش تفسیری، قرآن به دنیای خارج و واقع پیوند می خورد و با زندگی انسان آمیخته و عجین می شود؛ چرا که این گونه تفسیر از واقعیت خارجی آغاز می شود و به قرآن خاتمه می یابد؛ نه این که از قرآن آغاز و به قرآن نیز منتهی شود.

این قسم از تفسیر موضوعی از واقعیت خارجی شروع می شود و به قرآن، به اعتبار این که معیار و مرجعی است که مفسر در پرتو آن، جهت گیری های الهی و آسمانی در خصوص آن واقعیت خارجی را تعیین می کند، برمی گردد (همان، ص: 51) 

 

 

2.  نقش فعال محقق: 

در این روش، مفسر با قرآن گفت و گو می کند. او با توجه به مقدمات و پرسش هایی که از لابه لای تجارب ناقص بشری به دست آورده است، فارغ از هر گونه قضاوت پیشینی، به قرآن رجوع کرده، منتظر پاسخ می ماند.

البته این انتظار فعالا نه است؛ یعنی مفسر همواره پرسش گر است و هدفش این است که نظرگاه قرآن را در خصوص پرسش های خود کشف کرده، با الهام گرفتن از متن قرآن و از رهگذر یک مطالعه مقایسه ای- تطبیقی بین اندیشه های بشری مورد مطالعه و مفاهیم وحیانی، نظریه و رهنمود قرآن را استخراج نماید.

بنابراین مفسر در روش تفسیر موضوعی برون گرا، از آغاز تا پایان مسیر، از نقش فعالی برخوردار است (41، ص: 48).

 

 

3.  پویایی و پیشروی تفسیر موضوعی برون گرا:

با تغییر زمان و تحول در متن زندگی انسان، موضوع های مورد بحث در تفسیر موضوعی برون گرا با تحول همراه می گردد. این تحول، پویایی این روش تفسیری را به ارمغان می آورد.

اما از آن جا که در این جا مفسر قصد دارد از طریق تجزیه و تحلیل مفاهیم قرآنی ب ه دنبال کشف نظریه باشد، می توان پیش بینی کرد که این قسم از تفسیر موضوعی، شاهد پیش روی چشم گیری باشد (همان، ص: 54).

 

منبع

علم و دین در پرتو روش تفسیر موضوعی  علمی قرآن کریم(کاربرد آن در اقتصاد)-دکتر علی اصغر هادو ینیا

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث اهمیت و ویژگی تفسیر موضوعی و _علمی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative