بر شما باد رجوع به کتاب خدا (قرآن) ... کسى که به آن عمل کند از همه پیشى مى گیرد. - امام علی (ع)

ممکن است برخی گمان برند آن چه درباره  تفسیر موضوعی -علمی مطرح گردید، قابلیت آن را ندارد که چونان یک روش مطرح گردد؛ بلکه صرفاً باید آ ن را یک اسلوب تفسیری قلمداد کرد.

 
 

 

اما باید گفت اسلوب های تفسیری عبارت است از این که مفسران با چه شیوه ای و به چه شکلی تفسیر قرآن را نگارش و تألیف کرده اند. بنابراین بحث اسلوب های نگارشی، مربوط به شکل ظاهری نوشتاری تفسیری است و ربطی به محتوا، متن و روش تفسیری ندارد. دو اسلوب عمومی که دراین باره مورد استفاد قرار گرفته اند، عبارت اند از:  ترتیبی و موضوعی. 

 

در تفسیر ترتیبی، مفسر همه قرآن را آیه آیه تبیین می نماید؛ به همین خاطر، با توجه به کیفیت نزول آیات، تفاسیر ترتیبی این گونه نیستند که هدف اصلی و مشخص خود را به بررسی روابط جاری بین مفاهیم و تبدیل آن به زیرمجموعه های فکری اختصاص دهند.

 

علاوه بر این، این شیوه تفسیر جزء به جزء، گاهی موجب بروز تعارض ها و تناقض های مذهبی فراوان در زندگی امت اسلام شده است. این در حالی است که تفسیر موضوعی از دو آسیب مزبور به دور است (41، ص:36-39).

 


اسلوب موضوعی معمولا به صورت گردآوری آیات پراکنده و وابسته به برخی قضایای قرآنی و مطالعه آن ها، به قصد فهم معانی آیات و شناخت عناصر قضایا و پیوند بین آن ها تحقق یافته است. از آن جا که موضوع مورد نظر در این گونه مطالعات تفسیری از مباحثی است که از درو ن قرآن استخراج گردیده است، می توان آن را «تفسیر موضوعی درون گرا» نامید. نگاه بیشتر افرادی که به تفسیر موضوعی پرداخته اند، محدود به همین مورد بوده است (70، ص: 16).

 


به طور کلی، تفسیر موضوعی با تحقق مراحل اساسی ذیل شکل می گیرد: رصد و جمع آوری کامل آیات در زمینه موضوع، تلاش دربار ة درک معانی آیات و جمع بین آن ها، مطالعة دیدگاه ائمه اطهار (ع)، استخراج یک یا چند اصل مهم از این مطالعات در مورد موضوع مورد بحث (16، ص: 61 و 39 , ص: 28).

 


درباره چگونگی ارتباط این دو اسلوب تفسیری نیز باید گفت که تفسیر ترتیبی با پیشینه کهن و توجه بسیاری که از همان ابتدا نسبت به آن شده است، مقدمات مناسبی را برای تحقق مراحل سه گانه اولیه تفسیر موضوعی فراهم می آورد.
«روش تفسیری موضوعی - علمی»، نه تنها از ویژگی های کلی تفسیر موضوعی به عنوان، اسلوبی در مقابل تفسیر ترتیبی برخوردار است، بلکه می تواند به عنوان یک روش تفسیری اتخاذ گردد.

 

منبع

علم و دین در پرتو روش تفسیر موضوعی  علمی قرآن کریم(کاربرد آن در اقتصاد)-دکتر علی اصغر هادو ینیا

 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث اهمیت و ویژگی تفسیر موضوعی_علمی_، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative