هر کس حقیقت را از طریق قرآن نشناسد، از فتنه ها برکنار نمى ماند. - امام صادق (ع)

با توجه به اشتیاق و استقبال شدید قشر های تحصیل کرده، به ویژه قشر جوان، برای آگاهی از دیدگاه قرآن در مسائل فردی و اجتماعی لازم است با بهره گیری از روش صحیح و معتبر فهم آموزه های قرآنی از طریق تفسیر موضوعی، دیدگاه های قرآن در مسائل فردی و اجتماعی، در موضوعات مختلف استنباط و استخر اج گردد.

 

 
 

 کوتاهی در این وظیفة مهم سبب می گردد کسانی که اشتیاق فراوان به فراگیری آموزه ها و دیدگاه های قرآنی دارند، بر اثر نیافتن معارف ناب قرآنی در دام شیاطین و اندیشه های انحرافی مفسران به رأی افتند یا خود بی آنکه شرا یط لازم برا ی کشف روشمند معارف قرآن را داشته باشند، وارد عمل شوند و دچار تفسیر به رأی و انحراف در فهم دیدگاه قرآن گردند. استاد در این باره می فرماید:  بی شک، یکی از واجب ترین وظایف روحانیت این است که تلاش کند تا تمام مفاهیم قرآن را هرچه صحیح تر و متقن تر در سطو ح مختلف (عا لی، متوسط و ساده)  تبیین کند و در دسترس جامعه قرار دهد و این کار حتمأ باید صورت پذیرد وگرنه علاوه بر آنچه که اکنون جریان دارد؛ منتظر انحرافات دیگری هم باید بود .

 

امروز بیشتر جوانان مسلمان عمیقًا در صددند و بی تابانه می خواهند تا مفاهیم قرآن را یاد بگیرند و حتی به خیال خودشان با رجوع به معجم و امثال آن، می خواهند تحقیق هم بکنند و خیال می کنند این، کار ساده ای است.

 

شاید آنها در این گمان خود معذور باشند، ولی کسانی که سال ها در حوزه های علمیه بوده اند و دقت در آیات و روایات را از بزرگان آموخته اند، اگر آنها هم، چنین بیندیشند، حقأ معذور نخواهند بود.

 


وظیفة ماست از موازینی که علما و مفسران بزرگوار به دست ما سپرده اند بهره گیری و با تدبر بیشتر سعی کنیم که مفاهیم روشنی از قرآن به دست آوریم و به جامعه عرضه کنیم تا دین خود را به اسلام و قرآن ادا کرده باشیم. از سو ی دیگر، اگر چه فهمیدن معانی و تفسیر قرآن به سادگی میسر نیست، اما اگر به کسی که می خواهد قرآن را بفهمد بگوییم که باید ٣٠ سال کار کند و درس بخواند تا قرآن را بفهمد؛

 

او را از فراگیری معنای قرآن مأیوس کرده ایم. و نتیجة آن، افکندن او در دامن منحرفان است. درست است که فهمیدن قرآن، احتیاج به زحمت های ویژه و تخصص هایی دارد، ولی سرانجام این زحمات را باید عده ای بکشند و حاصلش را در اختیار دیگران قرار دهند تا استفاده کنند.


منبع:


تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمد تقی مصباح- محمود رجبی

 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث ضرورت و کاربرد تفسیر موضوعی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative