هر کس حقیقت را از طریق قرآن نشناسد، از فتنه ها برکنار نمى ماند. - امام صادق (ع)

یکی از آسیب های مهم در تفسیر موضوعی قرآن کریم، خطر تحمیل دیدگاه بر قرآن است. به این صورت که گاه ممکن است مفسّر پیش از ورود به قرآن کریم نظر خود را حول موضوعی استخراج کرده و با تحلیل های برون قرآنی، نظر خویش را بر قرآن تحمیل کند، که این کار منتهی به تفسیر به رأی می شود. (رضائی اصفهانی، 1382: 490)

 

 
 

آنچه از آیات قرآن کریم که از صدر اسلام تا کنون دست مایه فرقه های مختلف در از ثبات مدعای خودشان بودا است، غالبا با کج فهمی از آیه ای از آیات قرآن و تحمیل دیدگاه ب قرآن کریم همراه بوده است.

 

اگر ایشان در برداشت های خویش از قرآن، به تفسیر موضوعی قرآن می پرداختند و تمام آیات مربوط به مدعای خویش و حتی آیات مخالف آن عقیده را در کنار هم می نگریستند، بسیاری از نزاع ها از بین می فت و به وحدت در عقیده نزدیک می شدند؛

 

زیرا قرآن کریم خالی از اختلاف است و مواجهین با آن را با وحدت رویه به سعادت دنیا و آخرت نایل می رساند. (داوودی، 1384: 37)

 

علامه طباطبایی (ره) تیغ تیز نقد خود را سوی کسانی می برند که به جای آنکه زانوی تلمّد در محضر قرآن زده و با فراموشی نظر خود، از قرآن کریم استنطاق کنند، به تحمیل دیدگاه خود بر قرآن مجید پرداخته ، اند و صرفا به جای پرداختن به تفسیر قرآن، مسیر تطبیق آیات با نظرا خود را در پیش گرفته اند. (طباطبایی، 1417ق، ج1،ص1) علاوه بر خطری که از این ناحیه وجود دارد، گاه مفسر برداشتی را که از آیات قرآن کریم می کند، متأثر از فهم عرفی وی از آیات قرآن کریم و تطبیق مصادیق بر این اساس است.

 

در موارد شایان توجهی، این برداشت های عرفی سبب اختلال در امر فهم صحیح آیات می شود. این از آنجا نشأت می گیرد که آیات قرآن کریم از جهت مفهوم، در نهایت درجه وضوح هستند و تشابه آنها صرفا در برداشت مراد از آن ها و در تطبیق مصادیقشان است. (طباطبایی، 1417ق، ج1، ص9) و ایشان در این تطبیق مصادیق راه ناصواب را می پیمایند. 

 

منبع:


مقاله تفسیر موضوعی قرآن کریم از امتناع تا امکان-  عباس زارع بیدکی

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث بررسی و نقد تفسیر موضوعی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative