هر کس حقیقت را از طریق قرآن نشناسد، از فتنه ها برکنار نمى ماند. - امام صادق (ع)

یخچال قطبی

 

 

یخچال قطبی

یکی از زیبایی های قطب جنوب، توده های آبی رنگ یخ ها هستند. دیدن دریای آبی یخ زده یکی از زیباترین و رویایی ترین منظره های قطب جنوب است. دلیل به وجود آمدن این یخ های شفاف بسیار ساده است که در این مطلب خواهید خواند.

حجم های یخ آبی شکل، زمانی ظاهر می شوند که باد و تبخیر، یخچال های طبیعی را از برف پاک می کنند. این سطح شفاف و تمیز، رنگ فیروزه ای زیبایی را انعکاس می دهد که ناشی از قرار گرفتن خورشید کمی بالاتر از افق است. قطب جنوب تنها مکان در کره ی زمین است که این یخچال های آبی رنگ عجیب را دارد.

یخ آبی خیلی لیز است و این باعث می شود راه رفتن روی آن خیلی سخت باشد ولی افرادی هستند که اینکار را انجام می دهند. زیرا این یخ ها از قدیمی ترین یخ های قطب هستند. دانشمندان یخچال هایی پیدا کرده اند که حدود۱میلیون سال قدمت دارند.

وقتی یخ های یخچال برای اولین بار یخ میزنند، پر از حباب های هوا می شود. درهمان حال که یخ ها زیر یخ های جدیدتر دفن و فشرده می شوند، یخ های قدیمی تر رنگ آبی کمی به خود میگیرند. همانطور که یخ فشرده تر می شود، حباب ها کوچک و کوچکتر می شوند.

بدون تاثیر پراکندگی حباب های هوا، نور می تواند در یخ نفوذ کند. به چشم انسان، یخ های یخچالهای باستانی مانند یک فیلتر عمل می کنند، نور قرمز و زرد را جذب می کنند و نور آبی می تابانند و به این ترتیب یخچال های آبی رنگ زیبا را ایجاد می کنند.

از سوی دیگر، برف سفید است زیرا پر از حباب های هواست. برف تمام طیف نور سفید را بازتاب می کند.

یخ های آبی گاهی در لبه ی قطب ظاهر می شوند، جایی که یخچال ها به داخل دریا میلغزند. ذوب شدن تابستانی نیز می تواند مقادیر نرم یخچال های آبی را ایجاد کند.

یخچال های طبیعی عظیم این قاره مانند رودخانه های آرام رونده ی یخی هستند. وقتی این جریان ها به مانعی برخورد میکنند، مانند محدوده ی کوهستانی، لایه های عمیق تر یخ به بالا فشار داده میشوند، مثل آبی که در بستر رودخانه از روی یک سنگ غرق شده جریان میابد.

یخ های آبی تنها ۱درصد از قطب جنوب را می پوشانند. این یخ ها یکی از شگفت ترین پدیده ها را نگهداری می کنند: شهاب سنگ ها! بیش از ۲۵هزار سنگ آسمانی از این محوطه های یخی جمع آوری شده است. این شهاب سنگ ها در طول هزاران سال در یخ ها جمع شده اند.

یخچال های آبی گاهی به عنوان باند فرود هم استفاده می شوند! برای هواپیماهایی که چرخ دارند. دولت های ایتالیا، استرالیا، نروژ، روسیه و آمریکا از باندهای یخچالی آبی استفاده می کنند.

 
 
 
 
 
 
 
 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative