فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زیرا که قرآن دل مرده را زنده مى کند و از فحشاء و زشتى باز مى دارد. - پیامبر اکرم (ص)

حرکت و ادغام کهکشان ها در قرآن

 

 

حرکت و ادغام کهکشان ها در قرآن

همانطور که می دانید کهکشان ها نیز در جهان هستی با سرعت زیادی در حال حرکت هستند و گاهی که دو کهکشان نزدیک به هم می شود نیروی جاذبه آنها سبب کشیده شدن کهکشان ها به سمت همدیگر و ادغام آنها با هم می شوند.تصویر مربوط به ادغام دو کهکشان NGC 2207 و IC 2163 با همدیگر است که توسط تلسکوپ ESO گرفته شده است.

 

دانشمندان می گویند کهکشان آندرومدا کهکشان همسایه ما با سرعتی در حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ کیلومتر در ثانیه در حال نزدیک شدن به کهکشان ماست و در طی چهار تا شش میلیارد سال آینده به کهکشان ما برخورد و با آن ادغام می شود و یک کهکشان بزرگ بیضوی تشکیل می شود.که در نتیجه این ادغام بسیاری از ستاره ها از جمله خورشید ما نابود و ستاره های جدید متولد می شوند.و کره زمین نیز نابود خواهد شد.حتی احتمال دارد که یک ستاره یا سیاره بزرگتر نیز به زمین برخورد کرده و آن را نابود سازد.

 در مورد حرکت کهکشان ها در آیه ۵ سوره زمر نوشته شده است:

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ یُکَوِّرُ اللَّیْلَ عَلَى النَّهَارِ وَیُکَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّیْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلَا هُوَ الْعَزِیزُ الْغَفَّارُ ﴿۵﴾: آسمان ها و زمین را به حق آفرید شب را به روز درمى‏پیچد و روز را به شب درمى‏پیچد و آفتاب و ماه را تسخیر کرد هر کدام تا مدتى معین روانند آگاه باش که او همان شکست‏ناپذیر آمرزنده است.

 

اګر منظور قرآن از آسمان ها کهکشان ها باشد در ادامه آیه ذکر شده که همه این ها تا مدتی روانند پس می توان استنباط کرد منظور قرآن در این آیه در مورد حرکت آسمانها می تواند کهکشان ها باشد.

و در سوره انبیا آیه 104 نوشته شده است که:

در آن روز که آسمان را چون طوماری در هم می پیچیم هماگونه که آفرینش را آغازکردیم آنرا باز می گردانیم. این وعده ای است که بر ماست و قطعا آنرا انجام می دهیم.

 

این آیه علاوه بر انبساط جهان می تواند بر مساله ادغام کهکشان ها بر هم نیز دلالت بنماید زیرا کهکشان ها در هنگام ادغام به هم می پیچند و هسته های آنها نیز با هم ادغام می شود و یک هسته بزرگتر به وجود می آورد. تصویر زیر مربوط به کهکشان میسه ۸۳ است که از ادغام و به هم پیچیدن دو کهکشان پدید آمده است.و دانشمندان می گویند در صورت ادغام راه شیری ما و آندرومرا یک کهکشان بیضوی به دست می آید که در این صورت تشبیه آن به طومار کاملا صحیح است.

 

در سوره حج آیه 65 نیز توصیف زیبایی از برخورد کهکشان ها شده که نشان می دهد منظور قرآن از آسمان ها همان کهکشان ها است:

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُم مَّا فِی الْأَرْضِ وَالْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَیُمْسِکُ السَّمَاء أَن تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُوفٌ رَّحِیمٌ ﴿۶۵﴾آیا ندیده‏اى که خدا آنچه را در زمین است به نفع شما رام گردانید و کشتیها در دریا به فرمان او روانند و آسمان را نگاه مى‏دارد تا [مبادا] بر زمین فرو افتد مگر به اذن خودش [باشد] در حقیقت‏خداوند نسبت به مردم سخت رئوف و مهربان است.

این آیه علاوه بر سنگ های آسمانی می تواند دلالت قوی بر آسمان ها باشد که همان کهکشان ها هستند و در صورت برخورد کهکشان ها با کهکشان ما زمین را نابود می کنند.در ادامه آیه نیز اشاره شده است مگر زمانی که خدا بخواهد که کهکشان ها یا اجرام آسمانی با منظومه شمسی یا زمین برخورد کنند.

 
 
 
 
 
 
 
 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative