بر شما باد رجوع به کتاب خدا (قرآن) ... کسى که به آن عمل کند از همه پیشى مى گیرد. - امام علی (ع)

مواد و فضای بین ستاره ای در قرآن

 

 

مواد و فضای بین ستاره ای در قرآن

در ستاره شناسی ماده ای بنام ماده ی بین ستاره ای وجود دارد که در فضای بین یک کهکشان وجود دارد و از گازهای یونیزه شده تشکیل شده است.و فضای بین ستاره ای را پر می کند.

ماده بین ستاره ای متشکل از 60 ٪ هیدروژن، 38 درصد هلیوم و 2 درصد از تمام عناصر دیگر. 99٪ از ماده بین ستاره ای متشکل از گازهای بین ستاره و 1 ٪ از گرد و غبار بین ستاره ای، که احتمالا ترکیبی از عناصر سنگین در ذرات کوچک از 0،0001 به 0.001 میلی متر است.

همه عناصر تشکل دهنده زمین و مواد سازنده بدن و سایر جانداران است از مواد بین ستاره ای تشکیل شده است.

در آیات مختلفی از قرآن به وجود چیزی بین آسمان ها (کهکشان ها) و زمین اشاره شده است:

در سوره الحجر آیه 85 نوشته شده است:

وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِیَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ ﴿۸۵﴾و ما آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است جز به حق نیافریده‏ایم و یقینا قیامت فرا خواهد رسید پس به خوبى صرف نظر کن.

در سوره طه آیه 6 نوشته شده است:

لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى ﴿۶﴾آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین و آنچه میان آن دو و آنچه زیر خاک است از آن اوست.

در سوره النبیا آیه 16 نوشته شده است:

وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاء وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا لَاعِبِینَ ﴿۱۶﴾و آسمان و زمین و آنچه را که میان آن دو است به بازیچه نیافریدیم.

در همه آیات بالا به آسمان ها اشاره شده است و موادی که میان آن ها است و همچنین از زمین نیز نامبرده شده است که همه مواد تشکیل دهنده زمین از ستاره ها تشکیل شده است و مواد سازنده همه جانداران دارای هیدروژن است که از عناصر بین ستاره ای است و یا هلیوم که نقش بسیار مهمی در تشکیل در تشکیل حیات و اتمسفر زمین را داراست.

به همین خاطر است که خداوند زمین را هم در کنار نام آسمان ها در این آیات به کار برده است.در آیه شش طه نیز از خاک نامبرده شده است که می تواند به گرد و غبار موجود در فضا تشبیه شده باشد ک از عناصر اصلی سازنده ستارگان است.

ایرادی که ممکن است به این تفسیر گرفته شود این است که ممکن است منظور از بین ستارگان و سیارات باشد این موضوع نیز می تواند صحیح باشد ولی خداوند از واژه "بین"برای این عناصر استفاده کرده دوما در آیات دیگری از قرآن بطور مستفیم به ستارگان اشاره شده ولی در این آیه نامی از ستارگان برده نشده است. همچنین این آیات می تواند به وجود فضای بین ستاره ای نیز اشاره داشته باشد.

 

 
 
 
 
 
 
 
 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative