هر کس حقیقت را از طریق قرآن نشناسد، از فتنه ها برکنار نمى ماند. - امام صادق (ع)

نیروی آیرو دینامیک و مکانیسم پرواز پرندگان در قرآن

 

 

نیروی آیرو دینامیک و مکانیسم پرواز پرندگان در قرآن

پرواز پرندگان در پرندگان بزرگ و کوچک دارای تفاوت هایی باهم است مثلا پرواز پرندگان بزرگ مانند عقاب و شاهین اگر تنها با بال زدن باشد باد انرژی بسیاری برای آن صرف شود به همین دلیل این پرندگان مدت زیادی را در هوا معلق می مانند و شیرجه می روند.

اما پرندگان کوچکتر مانند کبک قناری و ....که عموما جثه کوچکتری دارند بال می زنند.این پرندگان عموما با بالا و پایین کردن پرهای خود جریان هوا را بین آن جابجا می کنند و در هوا می مانند.در این نوع پرندگان با بال زدن نیروی مقاومت هوا به زیر بال ها فشار آورده و پرنده را بالا می کشد.

 

در این مورد در سوره نحل آیه 79 نوشته شده است:

أَلَمْ یَرَوْاْ إِلَى الطَّیْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِی جَوِّ السَّمَاء مَا یُمْسِکُهُنَّ إِلاَّ اللّهُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ ﴿۷۹﴾

آیا به سوى پرندگانى که در فضاى آسمان رام شده‏اند ننگریسته‏اند جز خدا کسى آنها را نگاه نمى‏دارد راستى در این [قدرت‏نمایى] براى مردمى که ایمان مى‏آورند نشانه ‏هایى است.

 

قسمت اول این آیه به پرندگانی اشاره می کند که در فضا رام شده اند که اشاره ای به پرزدن آنها نمی کند که می تواند بر پرندگانی که بخاطر جثه بزگ خود مجبورند شیرجه بروند دلالت کند و در قسمت دوم نیز خداوند به نگه داشتن پرنده در هوا اشاره می کند که ان کلمه "یُمْسِکُهُنَّ "یا نگه داشتن دقیقا با اصول نیروی آیرودنامیک و نحوه پرواز پرندگان نوع دوم تطابق دارد.

البته این نقطه نیز قابل ذکر است که پرندگان نوع اول نیز در مواقع مورد نیاز پر می زنند ولی بیشتر در حال غوطه ور شدن در فضا هستند. نکته دیگر نحفته در این آیه اشاره خداوند به کلمه جو است که بدون وجود هوا و فشارش امکان پرواز پرندگان وجود نداشت.زیرا عملا مکانیسم فشار هوا در زیر پرهای پرنده وجود نداشت.

 

در سوره الملک آیه 19 نوشته شده است:

أَوَلَمْ یَرَوْا إِلَى الطَّیْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ مَا یُمْسِکُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ بَصِیرٌ ﴿۱۹﴾

آیا در بالاى سرشان به پرندگان ننگریسته‏اند [که گاه] بال مى‏گسترند و [گاه] بال مى‏آنند جز خداى رحمان [کسى] آنها را نگاه نمى‏دارد او به هر چیزى بیناست

 

در این آیه نیز به نحوه پرواز پرندگانی نوع دوم که جثه کوچکی دارند و در ارتفاع کمتر پرواز می نمایند اشاره شده که خداوند در این آیه به بالای سر اشاره می کند و به به گستردن و پهن کردن بال ها که باعث می شود پندگان در هوا بمانند و در ادامه آیه نیز همانند بالا به کلمه نگه داشتن اشاره شده است.

در سوره الحج آیه 31 نیز خداوند به نحوه پرواز پرندگان شکاری اشاره می نماید.

حُنَفَاء لِلَّهِ غَیْرَ مُشْرِکِینَ بِهِ وَمَن یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَکَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاء فَتَخْطَفُهُ الطَّیْرُ أَوْ تَهْوِی بِهِ الرِّیحُ فِی مَکَانٍ سَحِیقٍ ﴿۳۱﴾

در حالى که گروندگان خالص به خدا باشید نه شریک‏ گیرندگان [براى] او و هر کس به خدا شرک ورزد چنان است که گویى از آسمان فرو افتاده و مرغان [شکارى] او را ربوده ‏اند یا باد او را به جایى دور افکنده است.

همانطوری که در بالا نیز اشاره شد خداوند به  پرندگان شکاری و فرو افتادن اشاره می کند که  پرندگان شکاری مانند کرکس و عقاب همیشه در هوا غوطه ور هستند

همچنین این آیات قرآن که نحوه پرواز پرندگان را مورد برسی قرار داده است می تواند به نیروی آیرودینامیک که به برس رفتار جریان هوا نیز می پردازد اشاره نماید.

 

منبع: 

پرشین بلاگ

 

 
 
 
 
 
 
 
 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative