هر چیز زینتی دارد و زینت قرآن صوت خوش است. - پیامبر (ص)

عدالت سازمانی، موجب تقویت تعهد سازمانی می شود.

 

 

یکی از عومل مؤثر بر  انگیزه توفیق طلبی سازمانی ، عدالت سازمانی ادراک شده در سازمان است. عدالت سازمانی یعنی این که به چه شیوه ای با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند که به صورت عادلانه با آنها رفتار شده است.
  عدالت سازمانی، موجب تقویت تعهد سازمانی می شود. تعهد سازمانی عبارت است از حالتی است که کارگر سازمان به  خصوص، هدف هایش را معرف خود میداند و آرزو می کند که در عضویت آن سازمان بماند. 
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط فین و همکاران (2008)،  مدیرانی که از سبک رهبری تحولی استفاده می کنند، عدالت سازمانی که کارکنان درک می کنند افزایش می یابد. رهبران تحول گرا ، رهبرانی  می باشند که مواظب رفاه حال کارکنان و برطرف سازی نیازهای آنها هستند.لذا کارکنان چنین سازمان هایی از انگیزه توفیق طلبی بیشتری نسبت به سایر سازمان ها برخوردارند.
از سوی دﻳﮕـﺮ، ادراک ﺗﺒﻌـﺒﺾ و ﺑـﻲﻋـﺪاﻟﺘﻲ ﻣﻮﺟـﺐ تضعیف روحیه و انگیزهﻛﺎرﻛﻨﺎن و کاهش وبهره وری در ﻋﻤﻠﻜﺮد آﻧﺎن ﺷﻮد. اﻣﺮوزه مدیرانی که به دنبال اثربخشی هستند باید با شیوه ها و روش های عادلانه رفتار کنند و مطمئن باشند که زیردستانشان فعالیت های آنان را عادلانه تفسیر می کنند. لذا یکی از وظائف اصلی مدیریت اجرای رفتارهای منصفانه و رعایت عدالت سازمانی در سازمان است.

 

این موضوع در آیه  124 سوره  بقره مورد اشاره قرار گرفته است.

سوره  بقره آیه 124

وَإِذِ ابْتَلى‏ إِبْرَهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِى الظَّلِمِینَ‏

و(به خاطر بیاور) هنگامى که پروردگارِ ابراهیم، او را با حوادث گوناگونى آزمایش کرد و او به خوبى از عهده آزمایش برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم. ابراهیم گفت: از فرزندان من نیز (امامانى قرار بده)، خداوند فرمود: پیمان من به ستمکاران نمى‏رسد (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند شایسته این مقامند).

بخشی از تفسیر نور

از اهمّ شرایط رهبرى، عدالت و حسن سابقه است. هرکس سابقه شرک وظلم داشته باشد، لایق امامت نیست. «لا ینال عهدى الظالمین»

خلاصه و نتیجه گیری

با توجه به پیام منتج شده از آیه 124 از سوره بقره، عدالت، از بااهمیت ترین شرائط مورد نظر برای رهبری و مدیریت می باشد. 
در نهاد آدمی و در اساس خلقت انسان گرایش به عدالت و عدالت خواهی، و تنفر از ظلم و ستم، بی‌عدالتی و تبعیض وجود دارد. بنابراین عدالت از جمله مواردی است که نه تنها در وجود آدمی قرار دارد بلکه انسان آن را فطرتاً دوست دارد.
اسلام اهمیت خاصی به عدالت داده و آن را در تار و پود جامعه و در مسائل حقوقی و اجتماعی و خانوادگی و اقتصادی شرط اساسی دانسته است. از دید پیشوایان معصوم ما نیز عدالت ضرورتی است که بقای جامعه منوط به آن است و بدون تحقق آن جامعه باقی نخواهد ماند. 

 

منابع:

- تعیین رابطه بین جو سازمانی، سبک رهبری، و عدالت سازمانی با انگیزه توفیق طلبی سازمانی مبتنی بر میانجی گری تعهد سازمانی- فرهاد شفیع پور مطلق، اسدالله خدیوی، منیره ترابی نهاد. فصلنامه علمی- پژوهی تحقیقات مدیریت آموزشی، زمستان 1391
- ﻧﻘﺶ  میانجی ﮔﺮی ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در میان راﺑﻄﻪ  ﺳﺒﻚ رهبری ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺗﺤﻮل آﻓﺮﻳﻦ و کیفیت زﻧﺪﮔﻲ ﻛﺎری- سعید مرتضوی، امین نیک کار، فصلنامه مدیریت اجرایی، علمی- پژوهشی، نیمه اول سال 1393

 

گرد آورنده: تیم متفکران نوین مالی

 

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative