بر مردم (لازم) است که قرآن را همان طور که نازل شده قرائت کنند. - امام باقر(ع)

سیرت زیبا، مهمترین دارایی یک مدیر

 

 

افرادی که به قله های کامیابی پا می گذارند اما سیرت لازم را برای حفظ آن ندارند به سوی فاجعه سوق می یابند. پیروانی که در سیرت رهبران خود ضعف مشاهده کنند اعتماد خود را از دست می دهند و رویگردان می شوند. منظور از سیرت، خلق و خوی است.

از نظر روانشناسی خلق و خوی جنبه ای از شخصیت نسبتاً پایدار انسان از لحاظ اخلاق و اجتماعی است . سیرت مدیران را نمی توان از رفتار و کردارشان جدا ساخت. اگر قول و عمل مدیر ناهماهنگ باشد، دلیل آن را باید در سیرت نامطلوب او یافت. کارکنان وقتی ضعف و خطایی در سیرت مدیر خود مشاهده کنند، اعتماد کمتری به مدیر خواهند کرد.

مهمترین دارایی هر مدیر، سیرت زیبای او است سیرت نیکو حدی و میزانی است که نشان میدهد، فرد بر اساس ارزش های سطح بالا زندگی می کند. افراد دارای سیرت نیکو، دامنه وسیعی از فضیلت ها را پذیرفته اند و بر اساس آنها عمل می کنند. آنان علاقۀ بلند مدت به خود و دیگران دارند.

البته هر انسانی تمایل دارد که ظاهر آراسته ای از خود نمایش دهد؛ اما ظاهر و صورت، بدون پشتوانۀ سیرت زیبا نمی تواند در بلند مدت چندان زیبا جلوه کند. بنابراین لازم است افراد بکوشند به باطن سیرت خود توجه کنند. این مهم برای مدیران اهمیت بیشتری دارد چون اداره امور دیگران را در اختیار دارند.

 

این موضوع در آیه 128 سوره توبه مورد اشاره قرار گرفته است.

سوره توبه آیه 128

 
لَقَدْ جَآءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ

همانا پیامبرى از خودتان به سوى شما آمده است که آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدایت شما حریص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است

بخشی از تفسیر نور

- رهبران اسلامى باید در سختى‏ ها و گرفتارى‏ ها با مردم همدل و همراه باشند. «عزیز علیه ماعنتم» 

از عوامل تأثیر کلام در دیگران، خیرخواهى، دلسوزى، مهربانى، بى‏ توقّعى و تواضع است. «عزیز علیه، حریص علیکم، رؤف رحیم»

 

خلاصه و نتیجه گیری

از نظر اسلام سیرت افراد با آنچه در عمل انجام می دهند باید در نظر گرفته شود و با صرف تعریف و بیان برخی ویژگی ها و صفات خوب از سوی افراد نمی توان در مورد آنها قضاوت کرد بلکه باید در عمل و در رفتار و کردار سیرت واقعی افراد را مشاهده کرد. 

با توجه به مفهوم پیام آیه 128 سوره توبه، مدیری که سیرت نکو دارد در سختی ها و گرفتاری ها با زیردستانش همدل می شود.

 

منبع:

-علی نصر اصفهانی و همکاران، تأثیر سیرت نیکوی مدیران بر شادی کارکنان بر اساس آموزههای اسلامی، 61 -79 : دو فصلنامه علمی  پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 20 ، شماره 1، بهار و تابستان 1391

 

گرد آورنده: تیم متفکران نوین مالی

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative