فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زیرا که قرآن دل مرده را زنده مى کند و از فحشاء و زشتى باز مى دارد. - پیامبر اکرم (ص)

مقابله با خبرسازان شایعه ساز

 

 

قرآن، چراغ هدایت و راهنمای الهی برای انسان در طول تاریخ بوده و متأسفانه در بسیاری از موضوع ها مانند گنجی سر به مهر باقی مانده و کمتر به مقتضای نیازهای جامعه مورد تدقیق و تحقیق قرار گرفته است.

 برای دستیابی به دیدگاه اسلام  در خصوص اهداف و کارکردهای سواد رسانه ای، قرآن، اصیل ترین و مهم ترین منبع به شمار می رود. قرآن که کتاب فوق بصری است و از نظر مسلمانان آنچه در اختیار ماست، همان کتابی است که بر پیامبر نازل شده است. قرآن یکی از اصلی ترین رسانه ها و خبرگزاری ها به شمار می رود.

یکی از ابعاد آموزش سواد رسانه ای بعد شناختی سواد رسانه ای می باشد که به طور کلی افزایش دانش افراد و کسب دانش لازم درباره یک موضوع می باشد.

برای آنکه مخاطبان اختیار و کنترل خود را به دست رسانه ها نسپارند، باید از سطح دانش و فهمیدن به سطوح بالاتر  حرکت کنند و به تولید علم بپردازند و در واقع یادگیری معنادار داشته باشند؛ یعنی بتوانند روابط حاکم میان اجزا و عناصر را درک نمایند و عمیق دانستن را بیاموزند و از تفکر سطحی اجتناب کنند، زیرا محصول یادگیری مهم نیست، بلکه فرایند یادگیری که همان قدرت استدلال، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی، خالقیت و پویایی است، مهم است.

 

این موضوع در آیه 79 سوره بقره مورد اشاره قرار گرفته است.

 

 

 سوره بقره آیه 79

فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلا فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا یَکْسِبُونَ

پس وای بر کسانی که مطالبی را با دست خودمی نویسند، سپس می گویند: این از طرف خداست، تا به وسیله آن بهای اندکی بستانند، پس وای بر آنها از آنچه (از این راه) به دست می آورند!

بخشی از تفسیر نور

- بدعت، دین سازى، دین فروشى و استحمار مردم، از جمله خطراتى است که از ناحیه‏ى دانشمندان فاسد، جامعه را تهدید مى‏کند. «یقولون هذا من عنداللَّه»

- مواظب قلم‏ ها، کتاب‏ ها، مقالات زهرآلود، تحریف‏گر و بدعت ‏گزار باشید و به هر عالمى اعتماد نکنید. «یکتبون... یقولون هذا من عند اللّه»

- مردم به صورت فطرى علاقمند به مذهب هستند، لذا بسیارى از شیّادان، سخنان خود را به نام دین ومذهب به مردم تحویل مى‏ دهند. «یقولون هذا من عنداللّه»

- از بدترین درآمدها، درآمدِ دین‏ فروشى است. «ویل لهم ممّا یکسبون»

- شدیدترین عذاب‏ ها متوجّه کسانى است که به تفکّر واعتقاد مردم خیانت مى ‏کنند. تکرار کلمه «ویل»

- هر انحرافى که در طول تاریخ در اثر بدعتى بوجود آید، گناهش به گردن بدعت‏گزار است. «یکسبون» دلالت بر استمرار دارد.

خلاصه و نتیجه گیری

"بدعت" معنای وسیعی دارد که محدودۀ آن را از مباحث نظری فراتر برده، به اقدامات عملی نیز توسعه می دهد. بنابراین، هر اقدامی که در جهت تخریب پایه های دین و اعتقاد و با رنگ و لعاب دیانت صورت گیرد، بدعت شمرده می شود؛ در نتیجه شناسایی و برمال ساختن قصد و انگیزۀ مرتکبین یا ارتباطات پیدا و پنهان ایشان الزام  است.

در قران کریم بسیار در مورد تحقیق و آگاهی درباره خبر صحبت شده است. همانگونه که خداوند در آیه 79 سوره بقره به این موضوع اشاره کرده است که  مطالبی را خود می نویسند و می گویند این مطلب از خداست.

 

 

منابع:

-قرآن کریم

-تفسیر نور

-مقاله قرآن و سواد رسانه ای با تأکید بر خبر و خبرنگاری، راضیه شهوندپور، حمیدرضا سالارکیا، نشریه کتاب و سنت.

 

 

گردآورنده: تیم متفکران نوین مالی

 

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative