عابدترین مردم کسی است که واجبات را انجام دهد. - امام حسن عسکری

مدیریت ریسک و بیمه

 

 

به احتمال بوجود آمدن آسیب و صدمه از یک خطر معین، ریسک گویند. در واقع به شانس یا احتمال اینکه کسی از خطر آسیب ببنند یا اموالی دچار صدمه گردد، ریسک اطلاق می‌شود.

ریسک در تعریف عام، احتمالی است که یک کنش یا عدم کنش مشخص منجر به زیان یا بازخورد و پیامدهای ناخوشایند و ناخواسته گردد. تقریباً همه کوشش‌های بشری دربردارنده درجاتی از ریسک است، با این همه برخی از آنها ریسک‌های بیشتری را به همراه دارند.

یکی از کارهایی که برای مدیریت ریسک در حال حاضر انجام می گردد خدمات بیمه ای است. شخص برای مصون ماندن نسبت به آسیب و صدمه از یک خطر معین خود را تحت پوشش بیمه ای خاص قرار می دهد. واژه بیمه، در لغت به اطمینان، ضمانت، حفظ و نگهداری در برابر حوادث و خطرات معنا شده است.

در علم اقتصاد، بیمه قراردادی است که براساس آن، بیمه گزار در مقابل پرداخت مبالغ معیّنی به بیمه گر، دارایی خود را در مقابل حوادث پیش بینی نشده بیمه می کند و بیمه گر هم تعهد می نماید در صورت بروز حادثه، بخشی یا تمامی مبلغ مورد ادعای بیمه گزار را براساس قرارداد اولیه بین طرفین، به وی پرداخت کند.

 

این موضوع در سوره کهف آیه 82 مورد اشاره قرار گرفته است.

وَ أَمَّا الْجِدَارُ فَکَانَ لِغُلَمَیْنِ یَتِیمَیْنِ فِى الْمَدِینَةِ وَکَانَ تَحْتَهُ کَنزٌ لَّهُمَا وَکَانَ أَبُوهُمَا صَلِحاً فَأَرَادَ رَبُّکَ أَن یَبْلُغَآ أَشُدَّهُمَا وَ یَسْتَخْرِجَا کَنزَهُمَا رَحْمَةً مِّن رَّبِّکَ وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِى ذَلِکَ تَأْوِیلُ مَا لَمْ تَسْطِع عَّلَیْهِ صَبْراً

و امّا آن دیوار، از آنِ دو نوجوان یتیم در آن شهر بود و زیر آن دیوار، گنجى براى آن دو بود و پدرشان مردى صالح بود. پس پروردگارت اراده کرد که آن دو به حدّ رشد (و بلوغ) خود برسند و گنج خویش را که رحمتى از سوى پروردگارت بود استخراج کنند و من این کارها را خودسرانه انجام ندادم. این بود تأویل و راز آنچه نتوانستى بر آن صبر و شکیبایى ورزى.

بخشی از تفسیر نور

1- کودک نابالغ نیز مى ‏تواند مالک باشد، امّا شرط تصرّف در اموال، توانمندى و رشد است. «کنز لهما، حتّى یبلغا اشدّهما»

2- ذخیره سازى ثروت براى فرزندان، جایز است. «کنزلهما و کان ابوهما صالحاً»

ولى زر اندوزى اگر بدون انفاق باشد ممنوع است.

3- حفظ اموال یتیمان، واجب است. «لغلامین یتیمین»

4- کارهاى خوبِ پدر، در زندگى فرزندان اثر دارد. «ابوهما صالحاً»

5 - خضر، پیامبر بوده است. «ما فعلته عن امرى»

6- گاهى حوادث داراى تحلیل و تفسیر عمیق و در مسیر رشد انسان است. هدف از این دوره ‏ها، رشد موسى بود. «أراد ربّک، رحمةً من ربّک»

7- در برابر خدا باید مؤدّبانه سخن گفت. حضرت خضر آنجا که سخن از عیب و نقص است، به خود نسبت مى‏دهد، «أردتُ أن اَعیبها» و آنجا که محدوده‏ ى کار الهى است، به خدا نسبت مى‏ دهد. «أراد ربّک أن یبلغا اشدّهما»

8 - اراده‏ ى اولیاى خدا، اراده خداست. «أردتُ، أردنا، أراد ربّک» 

خلاصه و نتیجه گیری

به احتمال بوجود آمدن آسیب و صدمه از یک خطر معین، ریسک گویند. در واقع به شانس یا احتمال اینکه کسی از خطر آسیب ببیند یا اموالی دچار صدمه گردد، ریسک اطلاق می‌شود. آیه 82 سوره کهف حکمت ترمیم دیوار مخروبه ای که زیر آن گنجی پنهان است نمونه ای از مدیریت ریسک در اموال یتیمان است. چون کودکان یتیم به حد بلوغ فکری نرسیده بودند و این خطر وجود داشت که دیگران گنج آنها با فریب از دستشان بگیرند.

 

منابع:

-قران مجید

 -تفسیر نور

-ویکی پدیا

 

 تدوین و گردآوری توسط گروهی از نویسندگان تیم

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative