با فضیلت ترین و ارزشمندترین عبادت ها آن است که خالص و بدون ریا باشد. - امام جواد (ع)

ذخیره سازی و پس انداز ‏

 

 

پس انداز بخشی از درآمد اشخاص است که به مصرف جاری و زودگذر نمی‌رسد. یا به عبارت ‏دیگر آن بخش از درآمد اشخاص که برای مصرف درآینده ذخیره می‌گردد. پس انداز و میزان آن ‏یکی از عوامل نشان دهنده میزان توسعه یافتگی جوامع است.

جوامع کم توسعه یافته، پس ‏انداز کمتری دارند. این اصل را می توان به خانواده ها نیز تعمیم داد. به این معنا که خانواده ‏های مرفه، پس انداز بیشتری دارند و هر چه وضعیت اقتصادی خانواده ضعیف تر باشد، پس انداز ‏کمتری نیز دارد.‏

پس انداز سبب امنیت خاطر اعضای جامعه و یا خانواده می شود. امنیت خاطر نیز سبب ‏کاهش اضطراب و فشارهای روانی می شود. از آن جایی که خانواده، در فرایند حیات خود به ‏شکل های گوناگون با مسائل و مشکلات متعددی مواجه می شود، پس انداز کردن یکی از ‏راه‌ حل های این مشکلات خواهد بود؛ از این رو، خانواده هایی که پس انداز دارند، امنیت خاطر ‏بیشتری دارند و در زندگی احساس ثبات و پایداری بیشتری می‌کنند.‏پس انداز با فعالیت همه اعضای جامعه و یا خانواده در آن مربوط می شود.

مدیریت صحیح هزینه ها و صرفه‌جویی؛ یعنی استفاده بهینه از وسایلی که در اختیار است به پس انداز جامعه کمک می‌کند؛ از این رو، پس انداز علاوه بر فردی بودن می تواند امری مشارکتی نیز باشد.

مشارکت نه به این معنا که دیگران را مجبور به انجام دادن فعالیتی کنیم که به پس انداز منتهی شود، بلکه به این معنا که دیگران خود با شناخت و آگاهی از لزوم و ضرورت و بنا بر میل و اراده خود به آن بپردازند؛ از این رو، گفتگو در جامعه درباره ‌راه های پس انداز و رابطه صرفه جویی با آن و تأثیر پس انداز در زندگی آینده و نقش آن در ایجاد اطمینان خاطر و کاهش فشارهای روانی، به مشارکت درست و فعال اعضای جامعه می‌انجامد.

 

این موضوع در سوره یوسف آیه 48 و 49 مورد اشاره قرار گرفته است.

سوره یوسف آیه 48 و 49

ثُمَّ یَأْتِى مِن بَعْدِ ذَ لِکَ سَبْعٌ شِدَادٌ یَأْکُلْنَ مَا قَدَّمْتُمْ لَهُنَّ إِلَّا قَلِیلاً مِّمَّا تُحْصِنُونَ - ثُمَّ یَأْتِى مِن بَعْدِ ذَ لِکَ عَامٌ فِیهِ یُغَاثُ النَّاسُ وَ فِیهِ یَعْصِرُونَ‏

سپس بعد از آن، هفت سال سخت مى‏ آید که مردم آنچه را برایشان از پیش ذخیره کرده ‏اید خواهند خورد جز اندکى که (براى بذر) حفظ مى‏کنید.

سپس بعد از آن سالى فرا مى‏ رسد که به مردم در آن سال باران مى‏رسد (و مشکل قحطى تمام مى‏شود) و در آن سال مردم (بخاطر وسعت و فراوانى، از میوه‏ ها و دانه‏ هاى روغنى) عصاره مىگیرند.

بخشی از تفسیر نور

1- مردم را نسبت به شداید و سختى ‏هاى آینده آگاه کنیم تا آمادگى مقابله با آن را داشته باشند. «ثمّ یأتى من بعد ذلک سبع شداد»*

 2- پس‏ انداز وبرنامه‏ ریزى براى ایّام ناتوانى، ارزشمند است. «سبع شداد یأکلن ما قدّمتم»

 3- آینده نگرى و برنامه‏ ریزى مى‏تواند ملّتى را از طوفان‏ هاى سخت حوادث عبور دهد. «یأکلن ما قدّمتم»*

 4- در مصرف، مقدارى را براى بذر و سرمایه ذخیره کنید. («ممّا تحصنون» یعنى در حصن و حرز ذخیره کردن.)

 5 - در شرایط سخت باید پایه‏ ها و سرمایه‏ هاى اصلى را حفظ کرد. «ممّا تحصنون»*

 6- روش های نگاهدارى وتبدیل مواد غذایى را بیاموزیم تا از بین نروند. «ممّا تحصنون»*

 7- بعد از سختى، آسانى است. «ثمّ یأتى من بعد ذلک عام فیه یغاث الناس»*

 8 - مردم را به آینده امیدوار کنیم تا بتوانند سختى‏ ها را تحمّل کنند. «ثمّ یأتى من بعد ذلک عام فیه یغاث»*

9- براى دفع مشکل مردم اقدام کنیم، هر چند مردم منطقه و کشور ما نباشند. (طرح یوسف براى منطقه خودش نبود)*

 10- علم و دانش، رمز پیشرفت و بقاى حکومت ‏ها وامنیّت ورفاه جامعه است. (طرح و برنامه یوسف براى مبارزه با قحطى و خشکسالى،از دانش او حکایت دارد)

خلاصه و نتیجه گیری

 افرادی که برنامه‌ریزی ندارند آزمون و خطا کرده و فرصت ها را از دست می دهند و از طرفی در این دو آیه به مقوله آگاه سازی و مشارکت مردم در ذخیره سازی (و پس انداز) اشاره شده تا ب وسیله آن بحران و سختی ها (سال های قحطی و خشک سالی) پشت سر گذاشته شود. ذخیره سازی و پس انداز در سوره یوسف به عنوان امری مشارکتی مطرح شده که با فعالیت و آگاه سازی مردم این مهم میسر شده است.

 

منابع:

-قران مجید

 -تفسیر نور

-تفسیر المیزان.

 

 تدوین و گردآوری توسط گروهی از نویسندگان تیم

 
 
 

معصومه یاری علی ابادی |   1399/03/12 23:23:10   |
0     0
افراد باید از همان کودکی پس انداز کردن را اموزش ببینند حتی باید استفده درست از وقت وزمان را یاد بگیرند انهایی که برنامه درستی از پس اندازکردن داشته باشند مطمئن هستند دراینده به مشکلی برخورد نمی کنند ما بیاد اموزش درست را یاد بگیریم مثلا بگوییم برای زوز مبادا وسختی ها پول گنار می گذارم بلکه بگوییم برای خوشی ها پول کنار می گذاریم چرا که افکار مثبت ومنفی روی زندگی ما تاثیر دارند وقتی می گوییم برای سختی ها سختی ها به سراغ ما می اید واگر بگویی برای خوشی ها برای خوشی ها استفاده می گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative