بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آن را به دیگران نیز یاد دهد. - رسول خدا (ص)

قاطعیت مدیران و مشارکت کارکنان

 

 

 قاطعیت عبارت است از گرفتن حق خود و ابراز افکار، احساسات و اعتقادات خویش به نحوی مناسب، مستقیم و صادقانه به صورتی که حقوق دیگران زیرپا گذاشته نشود. قاطعیت با درک و پذیرش اینکه هر فردی حق انتخاب و کنترل زندگی خود را دارد آغاز می شود.

در گذشته خیلی از کارکنان آموخته اند که اگر بخواهند حرفشان را بزنند از ترقی و اضافه حقوق خبری نخواهدبود و ممکن است کار خود را نیز از دست بدهند. اما روز به روز پیشرفت هایی برای ایجاد جامعه ای مبتنی بر ارزش های قاطعیت، حاصل شده است. افراد نسبت به گذشتــــه راحتتر نظر خود را بیان می کنند. 

روابط میان افراد به برابری طرفین توجه دارد هرچند رفتار بعضی از مدیران به گــونه ای است که اگر در عصر قبلی زندگی می کردند، خوشحالتر بودند. اما به دلایل متعدد، محل کار تا حد زیادی انسانی تر شده است و کارکنان ابراز عقیده می کنند و به رغم مخالفت رئیس، دیـــدگاه های خود را بازگو می کنند. 

هدف مدیران قاطع روشن است و با اطمینان در پیگیری آن پایدارند. این گروه از مدیران، با کارکنان رابطه منطقی دارند و به آنان کمک می‌کنند تا مشارکت در اهداف سازمان را بپذیرند. از سوی دیگر، کارکنان نسبت به انتظاری که از آنان می‌رود، آگاهند و نسبت به پشتیبانی مدیر در کارها اطمینان دارند. در نتیجه انعطاف پذیر، خلاق و ستاده گرا هستند.

مدیران قاطع به دلیل حساسیت نسبت به دیگران، انعطاف پذیرند. این مدیران با سپردن وظایف یا کارهای سنگین به افراد پایین، فعالیت خود را آغاز می‌کنند، به طوری که هر کسی در جایگاه خودش احساس ایمنی می‌کند؛ سپس شیوه خود را تغییر داده و امور حساس و سنگین را به افراد سطح بالا یا ارشد می‌سپارند و بیشترین توجه خود را، هم به نتایج و هم به راحتی کارکنان معطوف می‌دارند، یعنی احساس تعلق و خودباوری (یادگیری و موفقیت).

 

این موضوع درآیه60 سوره یوسف مورد اشاره قرار گرفته است.

سوره یوسف آیه 60

فَإِنْ لَّمْ تَأْتُونِى بِهِ فَلا کَیْلَ لَکُمْ عِندِى وَلَا تَقْرَبُونِ

(ولى) اگر آن برادر را نزد من نیاورید، نه پیمان ه‏اى (از غلّه) نزد من خواهید داشت و نه نزدیک من شوید.

 

بخشی از تفسیر نور

  1. در مدیریّت، هم محبّت لازم است و هم تهدید. اوّل مژده و محبّت؛ «أنَا خیر المنزلین» بعد تهدید و اولتیماتوم. «فان لم تاتونى»
  2. زمینه‏ هاى سوء استفاده را از بین ببریم. (اگر رسم شود که حاضرین سهم غائبین را بگیرند بعضى سوء استفاده مى‏کنند.) «فان لم تأتونى فلا کیل لکم»
  3. در اجراى قانون، میان برادر و خانواده و دیگران نباید تبعیض قائل شد. «فلاکیل لکم» (هر شخصى سهم معینى داشت وباید خود دریافت مى‏کرد.)
  4. در تهدید لازم نیست که مدیر تصمیم صد در صد بر اجرا داشته باشد. «فلا کیل لکم» (زیرا یوسف کسى نبود که حاضر شود برادرانش از قحطى بمیرند.)
  5. قاطعیّت در پیاده ‏کردن برنامه ‏ها، شرط رهبرى است. «فلاکیل لکم عندى و لاتقربون»

 

خلاصه و نتیجه گیری

قاطعیت برای همـه افراد در سازمان می تواند سودمند باشد و نتایج سودمندی فراهم کند به نحوی که مدیر قاطع رابطه بهتری با زیردستان و برخورد موثرتری با مافوق خود دارد. 

 

منابع:

-قرآن مجید

- تفسیر نور

-مقاله قاطعیت در مدیریت و تفکر لازاروس

- برکو، ری ام، مدیریت ارتباطات، محمد اعرابی و داود ایزدی، چاپ اول، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران، 1378.
 

گرد آورنده: تیم متفکران نوین مالی

 
 
 

دیدگاه کاربران
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
    Google Analytics Alternative